De veranderde samenhang en dichtheid in het organisatienetwerk van het Nederlandse bedrijfsleven
Publication year
2010Publisher
Den Haag : Lemma
ISBN
9789059315471
In
Tjemkes, B.; Hout, T. van den; Schrijver, I. (ed.), Strategie in verhouding. Liber Amicorum Godfroij, pp. 155-164Publication type
Part of book or chapter of book
Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
Tjemkes, B.
Hout, T. van den
Schrijver, I.
Organization
Strategie
Languages used
Dutch (dut)
Book title
Tjemkes, B.; Hout, T. van den; Schrijver, I. (ed.), Strategie in verhouding. Liber Amicorum Godfroij
Page start
p. 155
Page end
p. 164
Subject
Responsible OrganizationAbstract
In de sociale netwerktheorie speelt het ‘old boys network’ van commissarissen en
bestuurders een belangrijke rol. De sociale relaties van commissarissen en bestuurders
in dit netwerk omvatten hun lange werktraditie, hun maatschappelijke zichtbaarheid en
hun oude vriendschappen die tijdens opleidingen en banen zijn opgebouwd. Het blijkt
dat met name de top van het bedrijfsleven een goed en waterdicht sociaal (informeel)
netwerk heeft dat zich dikwijls kenmerkt door een lange traditie (Fennema en
Heemskerk, 2008). Toch is ook dit netwerk aan veranderingen onderhevig nu nieuwe
professionals van de babyboomgeneratie de traditionele structuren binnendringen.
Daarnaast blijken niet alleen bestuurders en commissarissen te komen en te gaan,
maar zijn ook de bedrijven die de netwerken domineren niet constant.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [242560]
- Electronic publications [129511]
- Nijmegen School of Management [18511]
- Open Access publications [104127]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.