Source
Tijdschrift voor Remedial Teaching, 16, 1, (2008), pp. 26-29ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Tijdschrift voor Remedial Teaching
Volume
vol. 16
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 26
Page end
p. 29
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Enige tijd geleden rapporteerden Van Bon, Bouwmans en Broeders (2006) dat 73% van de kinderen in het speciaal basisonderwijs een substantiële lees- (en spelling)achterstand ontwikkelt. Wij hebben onlangs aangetoond dat dit niet nodig is, mits er gebruik wordt gemaakt van een effectieve methodiek. Het blijkt dat leerlingen in het speciaal basisonderwijs groep 3 een lees- en spellingniveau kunnen behalen dat niet onderdoet voor die van leerlingen groep 3 in het regulier onderwijs. In deze bijdrage doen wij verslag van dit onderzoek naar de effectiviteit van de methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS), zoals gepresenteerd op de Vakbeurs Remedial Touch in Utrecht van 26 september 2007. Deze methodiek is ontwikkeld door drs. José Schraven. De effectiviteit van ZLKLS werd onderzocht door prof. dr. Anna Bosman in samenwerking met twee scriptiestudenten orthopedagogiek van de Radboud Universiteit Nijmegen. In deze bijdrage zullen wij na de presentatie van de onderzoeksresultaten aandacht besteden aan de rol van remedial teachers bij de preventie van lees- en spellingproblemen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [245186]
- Faculty of Social Sciences [30339]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.