Publication year
2008Number of pages
16 p.
Source
Pedagogische Studiën, 85, 3, (2008), pp. 125-140ISSN
Related links
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OGG
SW OZ BSI OE
Journal title
Pedagogische Studiën
Volume
vol. 85
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 125
Page end
p. 140
Subject
Developmental Psychopathology; Learning and PlasticityAbstract
In deze studie is het persoon-groepdissimilariteit-model getoetst voor de relatie tussen enerzijds pesten en gepest worden en anderzijds sociale status. Dit model veronderstelt dat kinderen meer verworpen zullen worden door klasgenoten wanneer zij gedrag laten zien dat afwijkt van de groepsnorm. De onderzoeksgroep bestond uit 2.578 jonge adolescenten in 109 middelbare klassen. Vanwege de geneste data en het gelijktijdig toetsen van individuele en groepseffecten is meerniveauanalyse gebruikt. De resultaten zijn conform de hypothesen gebaseerd op het theoretische model. Groepsnormen (gedrag op klasniveau) bleken de relatie tussen betrokkenheid bij pesten en sociale status te beïnvloeden: adolescenten die pestten, werden verworpen door klasgenoten in klassen waarin pesten niet normatief was. In klassen waarin pesten normatief was, werden adolescenten die pestten minder verworpen of zelfs leuk gevonden. Dit gold ook voor gepest worden, al werden slachtoffers van pesten nog steeds verworpen, zelfs wanneer gepest worden normatief was. In de discussie worden suggesties voor toekomstig onderzoek en interventies gegeven.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227613]
- Faculty of Social Sciences [28417]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.