Editor(s):
|
Bronner, A.E.; Dekker, P.
|
Organization:
|
Relatiemanagement - t/m 2007 |
Book title:
|
Bronner, A.E.; Dekker, P. (ed.), Ontwikkelingen in het Marktonderzoek: Jaarboek 2008 van de MarktOnderzoekAssociatie |
Abstract:
|
De invloed van verscheidene facetten van achtergrondmuziek op klanten van een
winkel of uitgaansgelegenheid is in het verleden dikwijls onderzocht. Klanten
zijn echter niet de enige aanwezigen in deze omgevingen. Medewerkers maken
doorgaans ook deel uit van de omgeving en het effect van achtergrondmuziek op
deze groep is niet of nauwelijks onderzocht. In dit artikel wordt het effect van een
onderdeel van achtergrondmuziek, namelijk volume, op supermarktmedewerkers
nader onderzocht. Door middel van een experiment onder medewerkers van twee
supermarkten worden een aantal hypothesen, geformuleerd op basis van eerder
onderzoek met name met betrekking tot klanten, over het effect van het volume
van achtergrondmuziek op supermarktmedewerkers getoetst. In dit onderzoek
wordt onder volume verstaan het volume zoals ervaren door de medewerkers van
de supermarkten. Het blijkt dat het volume van achtergrondmuziek van invloed
is op de emoties (= affect) van medewerkers en dan met name op de mate van
opgewektheid. Er bestaat een positieve relatie tussen volume en affect die echter
afgezwakt wordt naarmate de gemoedstoestand van een medewerker voor aanvang
van het werk positiever is. Denken (= cognitie) en affect blijken daarnaast positief
van invloed te zijn op de prestaties van de medewerker en de mate van sociaal contact
onder medewerkers. De resultaten van dit onderzoek kunnen van waarde zijn voor
managers van een supermarkt, maar ook vergelijkbare omgevingen. Er is echter
nog steeds een gebrek aan onderzoek naar andere omgevingsgebonden of muzikale
componenten, hetgeen kansen biedt voor toekomstig onderzoek.
|