Executieve functies bij kinderen met spraakmoeilijkheden
Publication year
2004Source
Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 12, 2, (2004), pp. 117-136ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
Medical Psychology
SW OZ DCC SMN
Former Organization
SW OZ NICI CO
Journal title
Stem-, Spraak- en Taalpathologie
Volume
vol. 12
Issue
iss. 2
Page start
p. 117
Page end
p. 136
Subject
Cognitive neuroscienceAbstract
Doel van dit onderzoek was te bepalen of er een relatie bestaat tussen spraakmoeilijkheden en executieve (dis)functies, cognitieve processen verantwoordelijk voor het controleren en coördineren van gedrag. In dit onderzoek participeerde een controlegroep van 15 kinderen zonder spraakproblemen, en een experimentele groep van 15 kinderen met een probleem in de spraakproductie. Bij beide groepen werden taken afgenomen waarvan verondersteld wordt dat zij een beroep doen op de executieve functies: motorische en auditieve sequentiële vaardigheden en het sequentieel geheugen, cognitieve flexibiliteit, het plannings- en organisatievermogen en het vermogen om te gaan met nieuw en complex materiaal. Kinderen met spraakmoeilijkheden hebben wellicht meer moeite met cognitieve flexibiliteit, met name met het wisselen tussen alternatieven. Tevens zijn er aanwijzingen dat deze kinderen minder gebruik maken van strategieën.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246515]
- Electronic publications [134102]
- Faculty of Medical Sciences [93308]
- Faculty of Social Sciences [30494]
- Open Access publications [107627]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.