Source
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 62, 3, (2023), pp. 140-160ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume
vol. 62
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 140
Page end
p. 160
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Er bestaan slechts weinig psychometrisch valide instrumenten die bedoeld zijn om autismesymptomen bij kinderen en jongeren snel in kaart te brengen. Vroege erkenning van bestaande problemen en ondersteuning hierbij zijn echter van belang voor het welzijn en de ontwikkeling van deze jeugdigen. De recentelijk verschenen AUTEZME, een vragenlijst voor autisme bij kinderen en jongeren, lijkt met dit doel ontwikkeld. De AUTEZME is ontwikkeld vanuit de empathiserings-systematiseringstheorie van Baron-Cohen. De huidige bijdrage heeft een tweeledig doel. Ten eerste wordt de theoretische en psychometrische kwaliteit van deze nieuwe test onderzocht. De AUTEZME wordt echter ook als voorbeeld gebruikt om vanuit een breder kader te reflecteren op inhoudelijke en psychometrische beperkingen van de huidige (autisme)testpraktijk. We eindigen met enkele aanbevelingen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [242686]
- Faculty of Social Sciences [29967]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.