Permanent falen: het (niet-)gebruik van kwaliteitssystemen in de GGZ
Publication year
2021Source
Bestuurskunde, 2021, 3, (2021)ISSN
Annotation
27 oktober 2021
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Bestuurskunde (leerstoel)
Journal title
Bestuurskunde
Volume
vol. 2021
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Institute for Management ResearchAbstract
In dit artikel presenteren we de resultaten van een onderzoek naar prestatie- en kwaliteitssystemen in de Nederlandse Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Tot op heden is er weinig onderzoek gedaan naar dit thema in deze sector. Middels een mix van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden (interviews, focusgroepen, vragenlijsten en documentanalyse) is onderzocht hoe deze systemen in de GGZ worden toegepast en hoe deze toepassing kan worden verklaard. Dit onderzoek laat zien dat de toepassing van kwaliteitssystemen gering was; er lijkt sprake van een permanent falend systeem. Op basis van wantrouwen wordt het huidige systeem in tact gehouden, terwijl het disfunctioneren door alle partijen wordt erkend. Het onderzoek bevestigt de institutionele theorie dat elementen van organisaties vaak eerder een symbolisch dan een reëel effect hebben. Het feit dat kwaliteitssystemen er zijn, blijkt belangrijker dan dat zij daadwerkelijk de kwaliteit verbeteren.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [232047]
- Electronic publications [115328]
- Nijmegen School of Management [18279]
- Open Access publications [82659]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.