SWPBS en leerresultaten: Een verkennend onderzoek naar de invloed van School-Wide Positive Behavior Support op Rekenen-Wiskunde en Begrijpend Lezen in Nederlandse basisscholen
Publication year
2021Number of pages
13 p.
Source
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 60, 5, (2021), pp. 205-217ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OGG
SW OZ BSI BO
SW OZ BSI OLO
Journal title
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume
vol. 60
Issue
iss. 5
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 205
Page end
p. 217
Subject
Developmental Psychopathology; Learning and PlasticityAbstract
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak die zich richt op het creëren van een veilige leeromgeving. Onderzoek toont aan dat door een betrouwbare invoering van SWPBS gedragsproblemen afnemen en het schoolklimaat verbetert. Buitenlands onderzoek naar de effecten van SWPBS op leerresultaten laat wisselende uitkomsten zien. Doel van deze studie was het verkennen van de invloed van de mate van SWPBS-implementatie op de leerresultaten op basisscholen in Nederland. Gedurende drie opeenvolgende schooljaren zijn er op 66 Nederlandse basisscholen, die SWPBS implementeerden, data verzameld over de mate van SWPBS-implementatie en Cito LOVS-groepsvaardigheidsscores voor Rekenen-Wiskunde en Begrijpend Lezen. Als gevolg van een wisseling in de Cito LOVS-versie en het feit dat veel scholen niet de benodigde data voor elk meetmoment aanleverden, waren er weinig data om de onderzoeksvraag goed te kunnen beantwoorden. Op basis van de beschikbare data was er geen relatie zichtbaar tussen SWPBS-implementatie en leerresultaten. In de discussie gaan we in op datagestuurd werken in SWPBS-scholen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243179]
- Faculty of Social Sciences [29982]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.