“Francesco Petrarca veroorzaakte de Renaissance.” Over naïeve concepties en hoe we onze leerlingen leren historische verklaringen te geven
Publication year
2019Source
Hermes. Tijdschrift van de Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis., 23, 2, (2019), pp. 4-9ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
Radboud Docenten Academie (RDA)
Journal title
Hermes. Tijdschrift van de Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis.
Volume
vol. 23
Issue
iss. 2
Page start
p. 4
Page end
p. 9
Subject
Onderzoeksprogramma RDA | 2024-2028: Innovative Teaching and Learning | 2016-2023: Cultivating Creativity in EducationAbstract
Genuanceerd leren denken over causaliteit bij historische gebeurtenissen of ontwikkelingen is niet vanzelfsprekend, maar is in de woorden van Sam Wineburg (2002) een “unnatural act”. In dit artikel bespreken wij wat causaal historisch redeneren inhoudt. Aan de hand van verschillende voorbeelden van leerlingantwoorden laten we zien wat leerlingen lastig kunnen vinden. Tot slot geven we enkele didactische suggesties om deze inzichten te gebruiken in de les.
This item appears in the following Collection(s)
- Non RU Publications [15593]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.