Beroepsonderwijs en arbeidsmarktintegratie van jongeren: De rol van beroepsspecificiteit op het niveau van individu, opleiding en onderwijsstelsel
Source
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 36, 4, (2020), pp. 375-388ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ RSCR SOC
Journal title
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken
Volume
vol. 36
Issue
iss. 4
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 375
Page end
p. 388
Subject
Inequality Cohesion Rationalization; Ongelijkheid Cohesie RationalisatieAbstract
De overgang van school naar werk is een cruciale fase in de volwassenwording van jongeren, omdat de eerste stappen op de arbeidsmarkt van invloed zijn op hun latere beroepsloopbaan en verdere levensloop. Een sleutelrol van het initieel onderwijs is jongeren voor te bereiden op hun arbeidsmarktintrede, waarbij de beroepsspecificiteit van het onderwijs wordt beschouwd als een centrale component bij de selectie en allocatie van individuen op de arbeidsmarkt. Ondanks vele empirische studies naar de beroepsspecificiteit van het onderwijs ontbreekt een literatuuroverzicht over de impact hiervan op de arbeidsmarktintegratie van jongeren. In dit artikel wordt beschreven wat de rol van beroepsspecificiteit is op het niveau van individu, opleiding en onderwijsstelsel. Bovendien wordt een set van indicatoren voorgesteld ter meting van beroepsspecificiteit op deze drie niveaus.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [189114]
- Faculty of Social Sciences [25165]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) tolog in with SURFconextto upload a file for processing by the repository team.