De spiegel van de sociale media: Een exploratieve studie naar de online zelfpresentatie van tweens [Using what social media has to offer: Pre-teens' online self-presentation practices]
Publication year
2020Number of pages
22 p.
Source
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 48, 4, (2020), pp. 209-230ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI CW
Journal title
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap
Volume
vol. 48
Issue
iss. 4
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 209
Page end
p. 230
Subject
Communication and MediaAbstract
Veel socialemediaplatformen hanteren het beleid dat gebruikers ten minste 13 jaar moeten zijn. Desondanks blijkt uit onderzoek dat het gebruik van sociale media door Amerikaanse en Europese (waaronder Nederlandse) kinderen al voor die leeftijd begint, namelijk in de zogenaamde tween-periode van 8 tot 12 jaar (Hollaway, Green & Livingstone, 2013; Lobe, Livingstone, Ólafsson & Vodeb, 2011; Livingstone, Ólafsson & Staksrud, 2013; Rideout, 2015). Het gebruik van sociale media kan voor tweens zowel risico’s als kansen met zich meebrengen. Aan de ene kant zijn er zorgen over het gebruik van sociale media door tweens voor hun privacy (Davis, 2013; Weeden, Cooke & McVey, 2013) en hebben sommige tweens er negatieve ervaringen mee, bijvoorbeeld als gevolg van cyberpesten (Arslan, Savaser, Hallett & Balci, 2012; Baas, De Jong & Drossaert, 2013; Livingstone, Haddon, Görzig & Ólafsson, 2011). Ook kan het gebruik van sociale media leiden tot objectificatie van het eigen lichaam en een negatief zelfbeeld (Veldhuis, Alleva, Bij de Vaate, Keijer & Konijn, 2020). Aan de andere kant bieden sociale media mogelijke voordelen in de psychosociale ontwikkeling (Shapiro & Margolin, 2014; Valkenburg & Peter, 2011). Tweens kunnen op sociale media met anderen in contact komen (Barbovschi, Macháčková & Ólafsson, 2015; Mascheroni & Ólafsson, 2014; Quinn & Oldmeadow, 2013) en er oefenen met sociale vaardigheden (Bryce & Fraser, 2014; Koutamanis, Vossen, Peter & Valkenburg, 2013). English abstract: The current study explores pre-teens' self-presentation on social media and investigates to what extent they capitalize on social media's opportunities to reflect on, visually alter, and receive feedback on their self-presentations. We conducted an online school-based study among 600 8-12-year olds in the Netherlands. The majority (55%) of pre-teens had a social media account and this percentage increased with age. Most pre-teens with a social media account shared messages and pictures, thought carefully about what (not) to post, and received (positive) feedback. Photo editing was less popular, but more common among girls. Receiving negative feedback was also uncommon, but more frequent among boys and younger pre-teens. Younger pre-teens were also less likely to reflect before posting. Pre-teens thus practice self-presentation on social media and become more skilled at this with age. Social media may help pre-teens develop impression management skills, which are central to pre-teen development.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [244262]
- Electronic publications [131202]
- Faculty of Social Sciences [30036]
- Open Access publications [105225]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.