Source
Didaktief, 50, 1/2, (2020), pp. 46-47ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Didaktief
Volume
vol. 50
Issue
iss. 1/2
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 46
Page end
p. 47
Subject
Learning and PlasticityAbstract
De leesvaardigheid van jongeren daalt hard. Digitaal lezen krijgt vaak de schuld, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Er zitten zowel voor- als nadelen aan digitaal lezen. Deze punten worden in het artikel besproken. Zo is een duidelijk nadeel van digitaal lezen het gebrek aan tastbaarheid. Dit kan desoriëntatie opwekken wat kan leiden tot een slechter begrip van de tekst. Toch biedt digitaal lezen ook mogelijkheden tot dieper begrip, door bijvoorbeeld ondersteuning van filmpjes, links, aanpasbaar lettertype, of automatisch voorlezen. Er is meer onderzoek nodig naar het lezen en leren van digitale bronnen, maar wat vooral belangrijk wordt gevonden is dat kinderen expliciet leren omgaan met digitale teksten. Hiervoor moet worden gezorgd voor een goede basis van tekstbegrip, woordenschat, en achtergrondkennis die zowel voor lezen op papier als digitaal lezen belangrijk is. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen leren hoe ze goede en betrouwbare informatie kunnen vinden.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227248]
- Faculty of Social Sciences [28499]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.