Date of Archiving
2017Archive
DANS EASY
Publication type
Dataset
Access level
Open access
Display more detailsDisplay less details
Organization
ITS Onderwijs: Loopbaan en Kwaliteitsontwikkeling
Audience(s)
Behavioural and educational sciences
Key words
Voorschoolse educatie; Vroegschoolse educatie; Cognitieve ontwikkeling; Sociaal-emotionele ontwikkeling; Kwaliteit voorschoolse voorzieningen; Kinderen; Onderwijs; Schooljaar 2009-2010Abstract
pre-COOL sluit aan op het cohortonderzoek onderwijsloopbanen COOL5-18. Het doel van pre-COOL is zicht te krijgen op de effecten van verschillende vormen van kinderopvang en van voor- en vroegschoolse educatie. In het ‘pre-COOL’ onderzoek worden twee cohorten kinderen gevolgd in hun ontwikkeling en schoolloopbanen. Het eerste, het zogenoemde vierjarigencohort, is gestart in 2009. We volgen deze kinderen vanaf de overgang van een voorschoolse instelling naar het basisonderwijs, tot in ieder geval het einde van het basisonderwijs. De tweede groep, het tweejarigencohort, bestaat uit kinderen die in 2010 twee jaar zijn geworden. Deze kinderen zijn in twee subgroepen onderverdeeld: kinderen die peuterspeelzalen, kinderdagverblijven of andere voorschoolse voorzieningen bezoeken, en kinderen die daar niet aan deelnemen. Beide groepen worden vanaf tweejarige leeftijd tot het einde van de basisschool gevolgd.
In pre-COOL worden drie soorten gegevens verzameld:
gegevens over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen;
gegevens over de gezinnen waar deze kinderen uit komen;
gegevens over de (kwaliteit van de) voorschoolse voorzieningen en de kleutergroepen van het basisonderwijs.
This item appears in the following Collection(s)
- Datasets [1867]
- Institute for Applied Social Sciences [3096]