Beïnvloedt de NIX18-campagne impliciete en expliciete cognities van volwassenen? [Does the NIX18-campaign influence implicit and explicit cognitions in adults?]
Source
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 48, 1, (2020), pp. 40-55ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI CW
Journal title
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap
Volume
vol. 48
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 40
Page end
p. 55
Subject
Communication and MediaAbstract
Alcohol heeft sterke negatieve gevolgen voor de gezondheid: het aantal ziekenhuisopnames en bezoeken aan de spoedeisende hulp onder jongeren is gestegen van 297 opnames in 2007 naar 931 in 2015 (STAP, 2016). Mede door deze toename zijn de Drank- en Horecawet en de Tabakswet in januari 2014 gewijzigd door de Rijksoverheid. Met deze nieuwe wetgeving is de leeftijd waarop iemand tabak mag roken of alcohol mag drinken van 16 naar 18 jaar gegaan. Met de inwerkingtreding van deze nieuwe wetgeving is tegelijkertijd de NIX18-campagne ontwikkeld door de Nederlandse overheid en een groot aantal partners, waaronder de Koninklijke Horeca Nederland, het Longfonds, de Gemeentelijke Gezondheidsdienst en het Koningin Wilhelmina Fonds Kankerbestrijding (NIX18, 2017). Doel van de campagne is het versterken van de sociale norm dat jongeren niet roken en geen alcohol drinken totdat ze 18 jaar oud zijn. Door de sociale norm te verhogen is het uiteindelijke doel er zo voor te zorgen dat jongeren geen alcohol drinken totdat ze 18 jaar oud zijn. De campagne richt zich daarbij op de gehele samenleving, met een focus op de jongeren en de directe omgeving van jongeren, zoals bijvoorbeeld ouders. English: Research has shown that often, the effectiveness of anti-alcohol mass media campaigns is not experimentally tested, meaning that it is unclear whether such campaigns are successful in altering alcohol-related cognitions. Therefore, in the present study, we investigated whether the Dutch NIX18-campaign is successful in influencing implicit associations (measured with an affective priming task) and explicit cognitions (i.e., alcohol outcome expectancies) concerning alcohol. Additionally, a possible relationship with negative evaluations of the campaign and psychological reactance was investigated. Participants implicit and explicit cognitions were measured before they were presented with either three NIXI8-campaign movies or no movies (control condition). Subsequently, their implicit and explicit cognitions were measured again. Results show that whether participants watched the movies or not had no influence on implicit associations but increased alcohol outcome expectancies. No effect on evaluation and reactance was found. Possible theoretical and practical explanations are discussed.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246164]
- Electronic publications [133781]
- Faculty of Social Sciences [30430]
- Open Access publications [107301]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.