Het Ivoren Kruis nu en in de toekomst. Een ledenonderzoek naar het huidige en toekomstige beleid van het Ivoren Kruis.
Publication year
2003Publisher
[S.l.] : Nijmegen : ITS
ISBN
9055542474
Publication type
External research report

Display more detailsDisplay less details
Organization
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen
Subject
Instituut Toegepaste Sociale WetenschappenAbstract
In dit rapport is verslag gedaan van de resultaten van een onderzoek onder leden van
het Ivoren Kruis. Met het onderzoek worden drie doelen beoogd. Ten eerste inzicht
verkrijgen in de tevredenheid van de leden met het huidige beleid. Het tweede doel is
inzicht verkrijgen in de wensen, behoeften en mogelijkheden van de leden en nagaan of
deze aansluiten bij het huidige beleid. Het derde doel tenslotte betreft het in kaart
brengen van nieuwe beleidsopties. Deze doelen zijn omgezet in vier onderzoeksvragen.
In deze samenvatting zullen deze onderscheiden deelvragen worden beantwoord.
Voordat overgegaan wordt tot het beantwoorden van de onderzoeksvragen eerst
aandacht voor de steekproeftrekking en de respons. Het Ivoren Kruis heeft een
ledenbestand van 3516 leden. Uit dit totale bestand zijn 1026 leden, gestratificeerd naar
beroep, getrokken. Van 402 respondenten (voor het merendeel tandartsen en
mondhygiënisten) is een ingevulde vragenlijst terugontvangen: een respons van 39%.
In hoeverre zijn de leden tevreden met het huidige beleid van het Ivoren Kruis?
Het hoofddoel van het Ivoren Kruis is de mondgezondheid te bevorderen door middel van
voorlichting en preventie. Het Ivoren Kruis biedt voorlichtingsmateriaal met korting aan
al haar leden aan. Dit is voor veel leden een reden om lid te worden van het Ivoren
Kruis. Tandartsen blijken significant vaker om ideële redenen lid te zijn en
mondhygiënisten om de symposia die het Ivoren Kruis organiseert. Ook blijkt dat
respondenten met het stijgen van de leeftijd relatief vaker lid zijn van het Ivoren kruis
om ideële redenen. Respondenten zijn gemiddeld 17 jaar lid. De groep recent
afgestudeerden is in de onderzoeksgroep relatief klein: er is waarschijnlijk sprake van
een enigszins vergrijzend ledenbe stand. Verder geven een aantal respondenten aan dat
zij weinig binding met het Ivoren Kruis hebben. Veruit de meeste respondenten vinden
de huidige prijs van het voorlichtingsmateriaal redelijk en ze zijn in het algemeen positief
over de folders van het IK/NMT. Driekwart van de respondenten vindt de folders:
informatief, begrijpelijk, patiëntvriendelijk en prettig leesbaar. Over de lay-out en de
professionaliteit van de folders zijn respondenten iets minder positief. Graag zou men in
de folders minder tekst en meer foto’s/plaatjes zien en zou de lay-out gemoderniseerd
kunnen worden.
Een klein aantal respondenten vindt dat de onderwerpen in de folders/brochures niet
aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Ongeveer een kwart van de respondenten heeft
behoefte aan voorlichtingsmateriaal over onderwerpen waarover nog geen
folders/brochures zijn verschenen. Men mist met name folders over frameprothesen,
tanderosie, implantaten, bleken, praktische informatie over goede/slechte voeding en
dranken, en een algemene folder over mondhygiëne.
Het Ivoren Kruis wordt gezien als een belangrijke en een deskundige organisatie, die
zeker niet overbodig is. Wat minder respondenten zijn van mening dat de organisatie
klantgericht werkt en onafhankelijk is. Ongeveer de helft van de respondenten is van
mening dat het Ivoren Kruis een ideële organisatie is die effectief functioneert en die zich
actief opstelt. Het Ivoren Kruis scoort het laagst op slagvaardigheid en invloedrijkheid.
Het beeld dat tandartsen en mondhygiënisten van het Ivoren Kruis hebben blijkt op een
aantal punten significant van elkaar te verschillen. Mondhygiënisten beoordelen het
Ivoren Kruis significant vaker als invloedrijk, effectief en belangrijk. Tandartsen
beoordelen het Ivoren Kruis daarentegen vaker als onafhankelijk en ideëel. Bovendien
wordt met het toenemen van de leeftijd van de respondenten het Ivoren Kruis significant
vaker gezien als een ideële organisatie.
De naam ‘Ivoren Kruis’ wordt door een ruime meerderheid gezien als herkenbaar. Iets
minder dan een kwart van de respondenten vindt de naam uit de tijd, door enkelen wordt
het Ivoren Kruis gezien als een oubollige organisatie.
Kortom het Ivoren Kruis wordt gezien als een belangrijke en deskundige organisatie, dat
als hoofddoel heeft de mondgezondheid te bevorderen door middel van voorlichting en
preventie. Over de activiteiten op dit gebied is het merendeel van de respondenten
tevreden op een paar kritische opmerkingen over lay-out, vormgeving en een aantal
gemiste onderwerpen in het voorlichtingsmateriaal na.
Komt het geplande en in gang gezette beleid tegemoet aan de behoeften,
wensen en mogelijkheden van de leden?
Per kerntaak is aan de respondenten gevraagd of zij deze belangrijk vinden. Hie ronder
staan de kerntaken van meest belangrijk tot minst belangrijk weergegeven:
1. aanbieden van folders/brochures;
2. geven van advies over preventiebeleid aan de politiek en instanties;
3. aan bod brengen van preventie in de media;
4. bijeenbrengen en verspreiden van wetenschappelijke kennis over preventie van
mond- en tandziekten;
5. korting op voorlichtingsmaterialen aan leden;
6. geven van tips over individuele voorlichting;
7. korting op voorlichtingsmaterialen aan leden;
8. aanbieden van videobanden, affiches en modellen;
9. aanbieden van cursussen;
10. website www.ivorenkruis.nl;
11. tweejaarlijks symposium;
12. elektronische nieuwsbrief.
Niet alle bovenstaande kerntaken blijken even bekend te zijn bij de respondenten. Met
name de volgende kerntaken zijn relatief onbekend: elektronische nieuwsbrief, tips over
individuele voorlichting, website, cursussen, preventie in de media en advies over
preventiebeleid aan de politiek en instanties.
Website
Ongeveer een kwart van de respondenten heeft wel eens de website van het Ivoren Kruis
bezocht. Zij geven gemiddeld een 7 voor de site en vinden de site een aanvulling op
andere sites (op het gebied van mondgezondheid). Respondenten in de leeftijdscategorie
41 tot 50 jaar heeft relatief het vaakst een bezoek gebracht aan de site. Een groot deel
van de bezoekers weet dat de folders en brochures op deze site te bestellen zijn. Echter
weinig respondenten bestellen de folders daadwerkelijk op deze wijze. De meeste
bezoekers vinden internet een geschikt medium om contact te onderhouden met het
Ivoren Kruis.
Meer dan de helft van de respondenten vindt het een positieve ontwikkeling wanneer het
Ivoren Kruis meer diensten via internet beschikbaar stelt. De helft van de respondenten
vindt dat het IK een digitale folder op internet moet aanbieden, zodat zij deze zelf
kunnen aanpassen/bewerken en printen. Tevens vindt de helft van de respondenten dat
het IK meer gebruik moet maken van het internet ten behoeve van patiënten. Indien het
Ivoren Kruis een site voor patiënten zou aanbieden zou iets meer dan de helft van alle
respondenten zijn patiënten verwijzen naar deze site. Een kwart van de respondenten
zou een dergelijke (toekomstige) website zelfs ter beschikking stellen aan patiënten in de
wachtkamer.
Lidmaatschap inclusief abonnement
Een lidmaatschap inclusief een abonnement op een standaard pakket folders vindt iets
meer dan een kwart van de respondenten een goed idee.
Protocollen
Het Ivoren Kruis heeft preventie protocollen fluoride advies en wortelcariës opgesteld. De
overgrote meerderheid van de respondenten kent het fluoride advies en past dit advies
toe. Van de wortelcariës richtlijn is ongeveer de helft van de respondenten op de hoogte.
Een iets kleiner deel van de respondenten past deze richtlijn toe.
Geconcludeerd kan worden dat de meeste kerntaken belangrijk gevonden worden. Met
name de nieuwe innovatieve diensten, zoals nieuwsbrief en website, zijn minder bekend
en worden mede daardoor waarschijnlijk als minder belangrijk gewaardeerd.
Wat komen leden in hun beroepsuitoefening tegen, waarbij het Ivoren Kruis
hen hun van dienst zou kunnen zijn?
Iets meer dan de helft van de respondenten vindt dat het Ivoren Kruis zich in de
toekomst meer zou moeten richten op het bevorderen van mondgezondheid bij specifieke
groepen. Groepen waar het IK zich op zou moeten richten zijn: allochtonen, ouderen,
kinderen, gehandicapten en pubers/jongvolwassenen. Verder zijn ongeveer de helft van
de respondenten de mening toegedaan dat het Iv oren Kruis zich meer zou moeten
richten op organisaties voor collectieve mondzorg.
Daarnaast is gebleken dat respondenten behoefte hebben aan meer protocollen en
richtlijnen. Tevens is het wenselijk dat aan deze protocollen meer bekendheid wordt
gegeven. Ze zouden bijvoorbeeld kort herhaald kunnen worden in de vakbladen.
Andere suggesties voor nieuwe diensten/producten zijn:
geplastificeerde kaarten (A4) voor ondersteuning mondelinge voorlic hting in de
behandelkamer;
meer aandacht voor publieksvoorlichting;
in het kader van toenemende automatisering materiaal via cd-rom of internet
beschikbaar stellen, zodat deze direct besproken kan worden in de behandelkamer.
onderzoek naar gebitsvriendelijke dranken en snacks;
Het antwoord op deze onderzoeksvraag is dat het Ivoren Kruis zich meer moet richten op
het bevorderen van mondgezondheid bij specifieke groepen. Ook het opstellen van meer
protocollen en richtlijnen zou tegemoet komen aan de wensen van de leden.
Wat zijn de opvattingen en gedragingen van leden van het Ivoren Kruis met
betrekking tot voorlichting en preventie in tandheelkundige zorgverlening?
Een ruime meerderheid van de respondenten gebruikt de folders van IK/NMT zelf of laat
dit over aan iemand anders binnen zijn praktijk. Respondenten in de hoogste
leeftijdscategorie (>50 jaar) gebruiken de folders/ brochures relatief minder. Ook
tandartsen gebruiken de folders/brochures van het IK/NMT significant minder dan
mondhygiënisten.
De folders worden vaak gebruikt ter ondersteuning van mondelinge voorlichting. Op deze
wijze gebruiken respondenten in de laagste leeftijdscategorie (<41 jaar) het vaakst en
respondenten in de hoogste categorie het minst vaak. Een klein deel van de
respondenten gebruikt het materiaal niet op deze wijze, omdat zij liever mondelinge
voorlichting geven en van mening zijn dat patiënten de folders toch niet lezen. Verder
vinden respondenten het materiaal van IK/NMT duur. Een aantal respondenten maakt
gebruik van het beschikbare gratis materiaal of maken zelf folders.
Tenslotte het antwoord op de laatste vraag, uitgedrukt in gebruik van materiaal, is
positief: een ruime meerderheid van de respondenten gebruikt de folders ter
ondersteuning van de mondelinge voorlichting.
This item appears in the following Collection(s)
- Non RU Publications [13096]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.