Monitor budgethouders pgb nieuwe stijl. Eindrapport.
Publication year
2004Publisher
Nijmegen : ITS
ISBN
9055542644
Publication type
External research report
Display more detailsDisplay less details
Organization
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen
Subject
Instituut Toegepaste Sociale WetenschappenAbstract
Er zijn twee type budgethouders: nieuwe instromers en overstappers. Nieuwe instromers
hebben een pgb nieuwe stijl en maakten daarvoor geen gebruik van een persoonsgebonden
budget. Overstappers zijn degenen die eerst een budget hadden dat
onder één van de oude pgb-regelingen viel en zijn overgestapt naar het nieuwe pgb.
Binnen deze groep wordt een onderscheid gemaakt naar mensen met een pgb-VV,
pgb-VG of pgb-GGZ.
Budgethouders oude stijl zijn beduidend vaker vrouw, ouder van leeftijd en vaker
alleenstaand of samenwonend dan nieuwe instromers. Hun sociaal economische positie
is ook lager dan dat van nieuwe budgethouders. Dit komt vooral door de oververtegenwoordiging
van VV’ers binnen de groep overstappers.
Het nieuwe indicatiesysteem leidt tot lagere budgetten. Het pgb bedraagt bij nieuwe
instromers gemiddeld circa 11.000 euro netto op jaarbasis. De budgetten bij de oude
pgb-regelingen liggen rond de 15.000 euro netto per jaar; een verschil van 4000 euro.
Budgethouders oude stijl krijgen – ook bij het pgb nieuwe stijl – een hoger budget
dan nieuwe instromers; gemiddeld circa 16.000 euro netto per jaar. Dit is een verschil
van zo’n 5000 euro per jaar. Wellicht is het lastiger om een oude indicatie om te
buigen naar een lagere indicatie dan een geheel nieuwe hulpvraag te indiceren volgens
het nieuwe klassenmodel.
Oordeel over pgb nieuwe stijl
Zorginkoop
Budgethouders kopen met het nieuwe pgb vooral zorg in bij informele zorgverleners
(64%) zoals inwonende familie, uitwonende familieleden en vrienden of kennissen.
2
Ruim eenderde koopt in bij een individuele zorgverlener en bijna eenderde heeft hulp
ingekocht bij een zorginstelling. Vooral mensen die voorheen een pgb-VG hadden
kopen in bij een organisatie (77%).
Nieuwe instromers die voorafgaand aan het pgb nieuwe stijl geen hulp of alleen mantelzorg
hadden, schakelen met het budget hulp in bij een informele zorgverlener
(76%). Een kwart van deze mensen koopt in bij een zorginstelling. Nieuwe budgethouders
die eerst hulp kregen van een zorginstelling doen nu vooral een beroep op
informele zorgverleners (57%) en in minder mate op een organisatie (31%).
De zorg met het pgb nieuwe stijl omvat voornamelijk huishoudelijke hulp en ondersteunende
begeleiding. Een overstapper VV schakelt veelal huishoudelijke hulp in.
Bij de VG’ers, de GGZ’ers en nieuwe instromers gaat het vooral om begeleiding.
Budgethouders oude stijl hebben meer zorg ingekocht dan nieuwe instromers. Zij
hebben meer zorgverleners, meer uren zorg en de zorg wordt op meer dagen gegeven.
Dit komt vooral voor rekening van de overstappers VG. Bij hen is de zorg beduidend
omvangrijker geworden dan bij de rest het geval is. Hun budget is ook het hoogst in
vergelijking met zowel de nieuwe instromers als de oude budgethouders VV en GGZ.
Zeggenschap over de zorg
Het regelen van de zorg brengt voor eenderde van de budgethouders een zekere belasting
met zich mee. Budgethouders oude stijl vinden het vaker een belasting dan nieuwe
instromers (respectievelijk 42% en 30%). Zij vinden het organiseren van de zorg
vaker vervelend en het loopt ook vaker moeizaam.
Budgethouders kunnen de zorg met het nieuwe pgb doorgaans naar eigen inzicht
vormgeven (71%). Steeds heeft een duidelijke meerderheid geheel zelf kunnen bepalen
wie, wat, wanneer en hoe de zorg wordt verleend. En ruim de helft heeft volledige
zeggenschap gehad over de invulling van de zorg.
Het principe van meer keuzevrijheid door een pgb blijkt ook in het nieuwe pgbsysteem
overeind. Er is bij de nieuwe instromers duidelijk sprake van een toename in
de mate van zeggenschap over de zorg. In de beleving van de budgethouders oude
stijl is de zeggenschap gelijk gebleven. Hierbij moet in acht worden gehouden dat de
uitgangssituatie anders is. Overstappers hadden voorheen al een pgb en nieuwe instromers
niet.
Kwaliteit en zorg-op-maat
Het pgb nieuwe stijl stelt budgethouders in staat om zorg-op-maat te realiseren. De
zorg is voldoende van omvang (71%), komt overeen met de hulpbehoefte (83%),
wordt op de gewenste tijden verleend (95%) en/of is van goede kwaliteit (94%). In
totaal weet bijna tweederde de zorg volledig op maat in te vullen. Hierin slaagt de VG
3
overstapper significant vaker dan de nieuwe instromers en de overstappers VV en
GGZ.
Ook nu blijft – met het nieuwe pgb-systeem – een van de allerbelangrijkste principes
van het persoonsgebonden budget gehandhaafd: het realiseren van maatzorg. In de
beleving van de overstappers is de situatie doorgaans gelijk gebleven of is er nu sprake
van meer zorg-op-maat dan voorheen. Acht op de tien nieuwe instromers heeft nu
meer zorg-op-maat dan voorheen.
Beheer budget
Het nieuwe pgb wordt over het algemeen beheerd door iemand uit de naaste omgeving
zoals een ouder, partner of kind. Uitzondering hierop vormt de overstapper VV.
Deze doet het in 55 procent van de gevallen zelf. Budgethouders beheren het pgb niet
zelf omdat ze te jong zijn, teveel beperkingen hebben of het te moeilijk vinden.
Een minderheid (15%) heeft het beheer van het pgb nieuwe stijl uitbesteed aan een
externe organisatie of persoon. Dit is veelal het pgb-servicecentrum van de SVB.
Vooral het uitbetalen van de zorgverleners en het afdragen van belastingen en sociale
premies is uitbesteed. Circa 30 procent laat nagenoeg het hele budgetbeheer over aan
een externe organisatie of persoon.
Bijna iedereen heeft met zijn zorgverleners een overeenkomst afgesloten. De meest
gebruikte is een overeenkomst van opdracht met een persoon. Volledig werkgever is
8 procent van de overstapper en 17 procent van de nieuwe instromers. Een significant
verschil.
Het budget wordt bij ruim tweederde gestort op de rekening van de budgethouder. De
betalingen vinden doorgaans eens per maand plaats.
Het zelf betalen van de zorgverleners wekt geen weerstand op bij de budgethouders.
Slechts 10 procent van de nieuwe instromers oordeelt negatief hierover. Bijna 60
procent vindt het zelfs erg prettig om hulpverleners uit te betalen. Bij de overstappers
vindt een kwart het een winstpunt dat ze nu zelf het beheer in handen hebben en de
betalingen kunnen verzorgen.
Verantwoording besteding
Het verantwoorden van de bestedingen van het nieuwe pgb verzorgt de budgethouder
meestal zelf. Zelden (5%) doet dat een externe organisatie of persoon. Het afleggen
van verantwoording verloopt in 85 procent van de gevallen probleemloos. Als er
problemen zijn dan komt dat doordat het extra administratief werk met zich meebrengt,
het zorgkantoor fouten maakt of de budgethouder de formulieren niet correct
invult.
4
Ook het verantwoorden van de besteding van het budget leidt niet tot weerstanden.
Budget-houders vinden het logisch of zelfs een goede zaak dat verantwoord moet
worden waaraan het pgb nieuwe stijl wordt uitgegeven.
Zeggenschap beheer
Het beheer van het budget is voor een kwart van de budgethouders een belastend
karwei. Dit geldt vooral voor de overstappers. Zij vinden het vaker vervelend om het
te doen en het beheer verloopt bij hen ook vaker moeizaam dan bij de nieuwe instromers.
De mate van zeggenschap over het budget is bescheiden te noemen. Het merendeel
(49%) ervaart maar ten dele zeggenschap over het budget en 30 procent zelfs totaal
geen. Slechts 21 procent heeft volledige zeggenschap over het budget. De zeggenschap
die een overstapper VG heeft over het budget is omvangrijker dan dat van de
nieuwe instromers en oude VV’ers en GGZ’ers.
Algeheel oordeel pgb
Over het algemeen zijn de budgethouders te spreken over het pgb nieuwe stijl. Zij
zijn tevreden, kunnen het budget naar eigen inzicht besteden en vinden de regeling
niet echt ingewikkeld. Mocht men opnieuw voor de keuze staan, dan kiest 87 procent
weer een pgb in plaats van zorg in natura.
Het belangrijkste nadeel van een persoonsgebonden budget betreft zowel bij het oude
als nieuwe systeem de administratieve rompslomp en de bureaucratie.
Overstappers oordelen doorgaans minder positief over het nieuwe pgb-systeem dan
nieuwe instromers. Binnen de groep oude budgethouders is de VG’er nog het meest te
spreken over het nieuwe pgb.
Tevredenheid met het pgb is gerelateerd aan de uitgangssituatie van een budgethouder.
Mensen die tevreden zijn over het pgb nieuwe stijl zijn vooral de nieuwe budgethouders.
Ontevreden zijn vooral de overstappers met daarbij in het bijzonder de
GGZ’er.
Het nieuwe en oude pgb vergeleken
Budgetgegevens
Budgethouders met een pgb-VG zijn er in belangrijke mate op vooruit gegaan met het
pgb nieuwe stijl. Het nieuwe budget is aanzienlijk hoger dan het oude. Bij de VV’ers
en GGZ’ers is er doorgaans niet veel veranderd. De helft van de GGZ’ers vindt echter
wel dat zij er op achteruit zijn gegaan.
5
Inkoop van zorg
Bij het merendeel (66%) van de overstappers is de zorg niet gewijzigd met het pgb
nieuwe stijl in vergelijking met het oude pgb. Dit geldt vooral voor de VV’ers. Als er
veranderingen zijn, dan komt dit regelmatig doordat de hulpbehoefte is veranderd of
anders is geïndiceerd. Verder zijn veranderingen te wijten aan het feit dat bepaalde
zorgvormen nu niet meer met het pgb kan worden verkregen zoals behandeling en
verblijf.
Wijzigingen die er zijn, betreffen het aantal zorgverleners en dagen. Deze zijn beide
toegenomen met het nieuwe pgb. De VG’er schakelt de hulp nu vaker bij informele
zorgverleners in dan voorheen, maar het grootste deel koopt nog altijd hulp in bij
instellingen. Ook kopen zij meer ondersteunende begeleiding in.
Zeggenschap over de zorg
De belasting die het regelen van de zorg met zich meebrengt, is met de komst van het
pgb nieuwe stijl aanzienlijk toegenomen. Eerst vond 28 procent het belastend; nu is
dat 42 procent. Vooral de VV’ers ervaren meer belasting. Ook in de beleving van de
budgethouders is de mate van belasting bij een relatief omvangrijk deel (42%) toegenomen.
De helft meent dat de belasting gelijk is gebleven.
De mate van zeggenschap is bij het nieuwe pgb afgenomen in vergelijking met de
oude pgb-regelingen. Budgethouders oude stijl kunnen de zorg nu minder vaak dan
voorheen naar eigen inzicht vormgeven en bepalen minder vaak zelf wie de zorg
verleent en welke hulp gegeven wordt. Verder is het deel van de budgethouders dat
totaal geen zeggenschap heeft genoten, verdubbeld. In ruim 80 procent van de gevallen
is de zeggenschap met het pgb nieuwe stijl – in de beleving van de budgethouders
– minder geworden of gelijk gebleven aan de zeggenschap binnen de oude pgbregelingen.
De afname in keuzevrijheid bij de zorg doet zich in het bijzonder voor bij de VV’ers.
Bij de VG’er is de zeggenschap over de zorg daarentegen duidelijk toegenomen. Het
deel van de budgethouders dat volledige zeggenschap heeft genoten is nu 64 procent;
voorheen was dat 44 procent.
Kwaliteit en zorg op maat
Overstappers VG weten met het pgb nieuwe stijl vaker zorg-op-maat te realiseren dan
met het oude budget. De zorg is vaker voldoende van omvang en komt vaker overeen
met de hulpbehoefte. Bij de VV’ers en GGZ’ers is er niet veel veranderd ten aanzien
van het realiseren van zorg-op-maat. Voorheen was er voldoende sprake van maatzorg.
Dat is nu ook het geval.
6
Zeggenschap over budget
Nu beheren meer budgethouders zelf het pgb. Het feit dat ze nu zelf verantwoordelijk
zijn voor het beheer, brengt ook een hogere belasting met zich mee. Dit is gestegen
van 12 procent naar 30 procent. Ook geeft de helft aan dat de belasting – in hun beleving
– is toegenomen.
Alleen bij de VG’ers is de zeggenschap over het budget enigszins toegenomen. Zij
bepalen vaker zelf de zorgovereenkomst, arbeidsvoorwaardelijke afspraken en het
tarief. Ook de totaalscore laat een stijging zien in de mate zeggenschap; nu heeft een
kwart volledige zeggenschap, bij het oude pgb was dat 13 procent.
Algeheel oordeel
Het oordeel over het pgb nieuwe stijl valt beduidend minder positief uit dan dat over
de oude pgb’s. Budgethouders zijn vaker tevreden met het oude budget, konden dit
vaker naar eigen inzicht besteden en vonden het ook eenvoudiger.
Vooral GGZ’ers zijn nu minder te spreken. Het deel dat ontevreden is met het budget
is binnen deze groep exponentieel gestegen van 7 procent naar 41 procent. Ook het
aantal mensen dat de regeling moeilijk vindt is met het pgb nieuwe stijl verdubbeld.
Verbetering versus verslechtering
Overstappers vinden het pgb nieuwe stijl over het algemeen geen verbetering van de
oude pgb-regelingen. Maar 36 procent geeft aan het nieuwe pgb duidelijk beter te
vinden. Bij de meesten is de bureaucratie toegenomen. Overstapper vinden niet alleen
dat het pgb nieuwe stijl ingewikkelder is geworden, maar ook zijn de budgetten regelmatig
verlaagd of hebben mensen minder te besteden vanwege toename van de
eigen bijdrage. Het zijn vooral de overstappers met een pgb-GGZ die het nieuwe pgb
een verslechtering vinden.
De beoordeling van het pgb nieuwe stijl als een verslechtering in vergelijking met de
oude pgb’s, hangt vooral samen met de beleving en beoordeling van de situatie als
slechter, dan dat het ook feitelijk slechter is geworden.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246764]
- Electronic publications [134205]
- Institute for Applied Social Sciences [3095]
- Open Access publications [107722]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.