Publication year
2004Author(s)
Source
Didaktief, 34, 7, (2004)ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen
Journal title
Didaktief
Volume
vol. 34
Issue
iss. 7
Subject
Instituut Toegepaste Sociale WetenschappenAbstract
Het maakt voor de prestaties, houding en het gedrag van leerlingen in het basisonderwijs niets uit of ze les krijgen van een man of van een vrouw. Dat blijkt uit onderzoek van het Nijmeegse instituut ITS in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Aanleiding voor het rapport is de toenemende twijfel over de effecten van de feminisering van het basisonderwijs. Jongens zouden bijvoorbeeld onvoldoende rolmodellen hebben op de basisschool. Uit een enquête van Het Onderwijsblad bleek dat
driekwart van het personeel in het basisonderwijs de feminisering als een probleem ziet. Volgens
het ITS zijn er wel verschillen in prestaties en gedrag van leerlingen, maar zijn die op geen enkele manier te herleiden tot het geslacht van hun leerkrachten. Toch vindt minister Van der Hoeven dat er aandacht moet zijn voor de man/vrouwverhouding bij het onderwijspersoneel, uit het oogpunt van
een evenwichtige personeelsopbouw.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246860]
- Institute for Applied Social Sciences [3095]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.