Schoenmaker, blijf bij je leest? Over de invloed van opleidingsrichting op type beroep en de financiële bonus van een goede aansluiting
Source
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 16, 3, (2000), pp. 228-244ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ RSCR SOC
Journal title
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken
Volume
vol. 16
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 228
Page end
p. 244
Subject
Inequality, cohesion and modernization; Ongelijkheid, cohesie en moderniseringAbstract
Dit artikel analyseert de effecten van richtingsspecifieke opleidingshulpbronnen op het vinden van een baan die aansluit op de verworven kennis en vaardigheden en of een goede aansluiting voordelig is voor het inkomen dat men verdient. Vier typen richtingshulpbronnen werden onderscheiden: culturele, economische, communicatieve en technische hulpbronnen. We veronderstellen ten eerste dat men relatief vaak werkzaam is in beroepen die aansluiten op het type hulpbron dat men heeft opgedaan. Ten tweede, omdat specialistische kennis en vaardigheden moeilijk vervangbaar zijn, zullen werkgevers vooral hoge lonen willen betalen aan werknemers van wie de richtingshulpbronnen aansluiten bij het type beroep. Empirische analyses van twee databestanden van het AVO (N=6322) tonen aan dat men vaak werkzaam is in een baan die aansluit op het type richtingshulpbron dat men heeft vergaard. Economische richtingshulpbronnen leveren over het algemeen veel salaris op, terwijl culturele hulpbronnen nadelig uitpakken. Voor drie van de vier branches geldt dat aansluitende richtingshulpbronnen het hoogste inkomen opleveren; alleen culturele hulpbronnen leveren geen bonus op in aansluitende beroepen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [229074]
- Faculty of Social Sciences [28696]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.