Publication year
2019Author(s)
Publisher
Leuven : ISVW Uitgevers
ISBN
9789492538574
Number of pages
272 p.
Publication type
Book (monograph)

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI FGW
Leerstoel Filosofie van cognitie en taal
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Center for Cognition, Culture and Language (CCCL)Abstract
Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijk leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma's je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.0Het onderwijs kan zoveel beter. Het kan vormen, en om dat te bereiken moet het roer om. Primair onderwijs hoort te draaien om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, zodat kinderen hun stemmen durven te verheffen. Het voortgezet onderwijs hoort ervoor te zorgen dat jongeren een positie verwerven waarin ze ertoe doen, op school en op straat. En al het zogenaamde 'hogere onderwijs' - wat een term! - organiseren we voortaan in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227244]
- Faculty of Philosophy, Theology and Religious Studies [10965]
- Faculty of Social Sciences [28499]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.