Drop outs per definitie kansloos? Een onderzoek naar het perspectief van zeer voortijdig schoolverlaters
Publication year
2001Number of pages
13 p.
Source
Pedagogische Studiën, 78, 3, (2001), pp. 184-196ISSN
Related links
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OE
ITS Onderwijs: Loopbaan en Kwaliteitsontwikkeling
Journal title
Pedagogische Studiën
Volume
vol. 78
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 184
Page end
p. 196
Subject
Inequality, cohesion and modernization; Onderwijs: loopbaan en kwaliteitsontwikkeling; Ongelijkheid, cohesie en moderniseringAbstract
In het kader van een grootschalig onderzoek naar schoolloopbanen en voortijdig schoolverlaten is een exploratieve studie uitgevoerd naar de situatie van zeer voortijdig schoolverlaters ofwel drop-outs in de jaren na het voortijdig verlaten van de school. In totaal zijn zij drie keer voor een interview benaderd. Het laatste interview is gehouden ruim vijf jaar nadat zij de school de rug hadden toegekeerd. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de arbeidsloopbaan en - voor enkelen - de hernieuwde onderwijsloopbaan, maar ook de beleving en waardering van hun situatie komen aan de orde. Op basis van deze kenmerken wordt een typologie ontwikkeld. Vervolgens wordt in dit artikel de situatie van drop-outs belicht vanuit het perspectief van onderwijs, arbeidsmarkt en overheid. Vanuit die verschillende perspectieven kan de situatie van de onderscheiden typen als meer of minder problematisch worden beschouwd. Duidelijk wordt ook dat het niet gerechtvaardigd is een eenzijdig negatief beeld van vroegtijdige drop-outs te schetsen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243908]
- Faculty of Social Sciences [30014]
- Institute for Applied Social Sciences [3094]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.