Beelddenken: Een onderzoek naar visuele en verbale denkvoorkeuren en vaardigheden bij leerlingen van groep [Image thinking: A study into visual and verbal thinking preferences and skills among children from grades 4 and 5]
Publication year
2018Number of pages
19 p.
Source
Pedagogische Studiën, 95, 1, (2018), pp. 1-19ISSN
Related links
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Pedagogische Studiën
Volume
vol. 95
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 1
Page end
p. 19
Subject
Learning and PlasticityAbstract
In de praktijk is er een redelijk levendige belangstelling voor het concept beelddenken, ofwel het denken in mentale visuele voorstellingen, en de hiermee samenhangende typering 'beelddenker'. Er is echter betrekkelijk weinig (Nederlands) wetenschappelijk onderzoek naar deze begrippen gedaan. In dit verband richt ons onderzoek zich op verbale en visuele denkvoorkeuren en vaardigheden onder basisschoolleerlingen. In totaal hebben 556 leerlingen uit groep 6 en 7 deelgenomen. Zij maakten een aantal taken om hun visuele en verbale vaardigheden te meten en vulden een vragenlijst in over hun denkvoorkeuren. Allereerst is onderzocht of de voorkeur voor visueel en verbaal denken met de vragenlijst kon worden vastgesteld. Er werd een tweefactor structuur gevonden, met een visuele en verbale schaal. Ten tweede is gebleken dat voorkeuren en vaardigheden zeer zwak met elkaar samenhangen. Tot slot is onderzocht of visuele en verbale denkvoorkeuren en -vaardigheden een relatie vertoonden met woordlezen en spellen. Hoewel de correlaties laag waren, is de relatie tussen verbale vaardigheid en lezen/spellen relatief het sterkst. Dit strookt met de gedachte dat het niet zozeer een sterke visuele voorkeur of vaardigheid is die met leesof spellingproblemen samengaat, maar vooral de relatie met zwakkere verbale vaardigheden. English: In Dutch school practice, there is a reasonably lively interest in 'beelddenken’ (image thinking) and the related terms of image thinker or 'visualizer'. As scientific evidence for these concepts is scarce, the present research was conducted. Its goal was to study children with tests on visual and verbal thinking preferences and skills, and to establish their relationship with the academic subjects of word-reading and spelling skills. Participants were 556 children from grades 4 and 5 (Dutch grades 6 and 7). Visual and verbal skill tests were administered to the children, and they filled out a newly designed questionnaire about their thinking preferences. The results of the questionnaire indicated a two-factor structure: a verbal and a visual factor. Furthermore, scores on the questionnaire were not significantly correlated with scores on the (objective) verbal and visual skills tests. Finally, although the correlations between thinking preference and skill tests, and word-reading and spelling were generally low, the relationship between reading/spelling and the verbal skill measure was relatively high. This strengthens the idea that reading or spelling problems have not much to do with visual preferences or skills, but rather are related to weaker verbal skills.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246165]
- Electronic publications [133738]
- Faculty of Social Sciences [30430]
- Open Access publications [107266]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.