In
Boei, F.; Willemse, M. (ed.), Kennisbasis Lerarenopleiders - Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen, pp. 59-72Related links
Publication type
Part of book or chapter of book

Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
Boei, F.
Willemse, M.
Organization
SW OZ BSI OLO
Languages used
Dutch (dut)
Book title
Boei, F.; Willemse, M. (ed.), Kennisbasis Lerarenopleiders - Katern 5: Onderzoek in de lerarenopleidingen
Page start
p. 59
Page end
p. 72
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Het belang van praktijkgericht onderzoek is zowel voor het onderwijsveld, als voor de lerarenopleidingen sinds de eeuwwisseling sterk toegenomen. Over de term praktijkgericht onderzoek en de positionering ervan, bestaat echter veel onduidelijkheid. In dit hoofdstuk maken we onderscheid tussen praktijkgericht onderzoek, onderzoek gericht op het verbeteren van de brede onderwijspraktijk en praktijkonderzoek, (docent-)onderzoek gericht op de verbetering van het onderwijs op de eigen school of opleiding. Bij praktijkgericht onderzoek onderscheiden we vier stappen: vraagarticulatie, kennisproductie, kennistransfer en kennisgebruik. Bij praktijkonderzoek belichten we drie functies van onderzoek in de school, de feedbackfunctie, de dialoogfunctie en de ontwerpfunctie. Voor beide typen onderzoek benoemen we diverse condities die gerealiseerd moeten zijn, voordat er sprake kan zijn van daadwerkelijke impact in de onderwijspraktijk. Een van de voorwaarden is een onderzoekende houding van leraren. Voor de ontwikkeling van een onderzoekende houding van aankomende leraren is de voorbeeldrol van opleidingsdocenten cruciaal.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [229339]
- Faculty of Social Sciences [28735]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.