Effecten van Alles Kidzzz in de dagelijkse praktijk: Implementatie van een evidencebased interventie
Publication year
2018Number of pages
17 p.
Source
Kind en Adolescent, 39, 1, (2018), pp. 41-57ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI ON
Journal title
Kind en Adolescent
Volume
vol. 39
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 41
Page end
p. 57
Subject
Social DevelopmentAbstract
Inleiding: Alles Kidzzz is een preventieve individuele cognitieve gedragsinterventie voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool met externaliserend gedrag. De effectiviteit van Alles Kidzzz is in eerder onderzoek aangetoond met een randomized controlled trial (RCT). In de huidige studie onderzochten we de effecten van Alles Kidzzz, het bereik van de interventie en de effectiviteit voor verschillende doelgroepen na implementatie in de dagelijkse praktijk. Methode: Leerkrachten hebben tijdens de routinematige monitoring voor in de alledaagse praktijk uitgevoerde Alles Kidzzz-trajecten gerapporteerd over externaliserend gedrag en reactieve en proactieve agressie (n= 101 kinderen, M leeftijd = 10,03 jaar, 72% jongens, 37% allochtone afkomst). Resultaten: Gepaarde t‑toetsen tonen aan dat Alles Kidzzz na implementatie effectief is voor het verminderen van externaliserend gedrag en reactieve en proactieve agressie. De doelgroep (d.w.z. het bereik) wordt, na implementatie, minder strikt geselecteerd. Hoewel het merendeel van de kinderen die de leerkracht selecteert om aan Alles Kidzzz deel te nemen (sub)klinisch externaliserend gedrag vertoont, laat ook 20 procent van de kinderen externaliserend gedrag binnen de normale range zien. Zowel jongens als meisjes en zowel kinderen met een autochtone als die met een allochtone achtergrond worden na implementatie bereikt. Effecten van de interventie zijn gelijk voor jongens en meisjes en voor kinderen met een allochtone of autochtone achtergrond. Discussie: Hiermee is de effectiviteit van Alles Kidzzz voor het verminderen van agressief gedrag en externaliserende problemen na implementatie in de dagelijkse praktijk aangetoond. Deze studie toont aan dat er bij de interventie Alles Kidzzz geen sprake is van een kloof tussen 'efficacy' en 'effectiveness'.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246423]
- Electronic publications [134057]
- Faculty of Social Sciences [30484]
- Open Access publications [107604]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.