Doelmatig handelen door pedagogen en psychologen: Discussies op het snijvlak van filosofie, wetenschap en professionele praktijk
Publication year
2017Author(s)
Publisher
Antwerpen : Garant
ISBN
9789044135411
Number of pages
94 p.
Publication type
Book (monograph)

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Pedagogen en psychologen krijgen te maken met allerlei normatieve discussies. Zo worden ze geacht om 'evidence-based' te werken en behoren ze te waken voor overdiagnosticering (volgens sommigen bestaat er niet zoiets als dyslexie en wordt ADHD vaak onterecht gediagnosticeerd). Ook krijgen ze met steeds meer partijen te maken. Ze moeten niet alleen hun positie bepalen tegenover de cliënt en eventueel de ouders, maar vaak ook tegenover oma die oppast, de voetbalcoach die de jongere drie keer per week ziet, of de leidster op het kinderdagverblijf. We leven immers in een 'participatiesamenleving'. Dit boek geeft de professional inzicht in deze en soortgelijke discussies en helpt bij de standpuntbepaling. Het is bedoeld voor hbo- en wo-opleidingen en voor reeds afgestudeerde pedagogen en psychologen. Het behandelt op een toegankelijke manier diagnosedruk en doelmatig handelen; autonomie, paternalisme en meerzijdige partijdigheid; evidence-based werken; en terugkerende discussies in beleid en ethiek. In het eerste hoofdstuk worden vier niveaus van professioneel denken en handelen besproken, die in de andere hoofdstukken geregeld terugkeren. Dit alles wordt met veel aan de werkelijkheid ontleende voorbeelden toegelicht, die verwerkt zijn in tekstblokken en met vermelding van de bijbehorende internetlinks.
Dit boek helpt bij de vorming van een doelmatig handelende professional.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [234419]
- Faculty of Social Sciences [29219]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.