Publication year
2017Author(s)
Publisher
Utrecht : Panama - NVORWO - Universiteit Utrecht - SLO
In
Zanten, M. van (ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw: Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs, pp. 209-214Annotation
Jubileumbundel ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van Panama
Publication type
Part of book or chapter of book

Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
Zanten, M. van
Organization
SW OZ BSI OLO
Languages used
Dutch (dut)
Book title
Zanten, M. van (ed.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw: Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs
Page start
p. 209
Page end
p. 214
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Een van de belangrijkste doelen van het rekenen-wiskunde onderwijs is dat kinderen probleemoplossingsvaardigheden leren. Ze moeten in staat zijn om zelf oplossingen te bedenken voor een probleem dat ze nog niet eerder tegen zijn gekomen. De vraag is echter in hoeverre we dit in het reken-wiskunde onderwijs daadwerkelijk mogelijk maken. We leren kinderen vaak opgaven op te lossen waarvan het antwoord al bekend is. In hoeverre gaat het dan werkelijk om probleemoplossen? Vragen we niet vaak naar de bekende weg? Namelijk: los dit probleem op zoals je het hebt geleerd. Kinderen maken dan gebruik van strategieën of procedures die ze bij vergelijkbare opgaven hebben geleerd. Maar daarmee bereiden we kinderen onvoldoende voor op de problemen die ze in de toekomst gaan tegenkomen en waarvoor nog geen oplossingen voor handen zijn. Dan is het belangrijk dat kinderen over creatieve denkvaardigheden beschikken om zelf tot een oplossing te komen. In deze bijdrage willen we stilstaan bij wat creatief denken is in relatie tot rekenen-wiskunde, en hoe je die creativiteit kunt stimuleren in de klas.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227248]
- Faculty of Social Sciences [28499]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.