
Fulltext:
178266.pdf
Embargo:
until further notice
Size:
3.740Mb
Format:
PDF
Description:
Publisher’s version
Source
Gifted@248, 2014, winter, (2014), pp. 42-44ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Gifted@248
Volume
vol. 2014
Issue
iss. winter
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 42
Page end
p. 44
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Twice-exceptionality, ofwel 'dubbel-bijzonder zijn', slaat op het tegelijkertijd voorkomen van hoogbegaafdheid en een leerprobleem binnen één individu. Voor veel mensen is dit een ogenschijnlijke tegenstelling. Bij hoogbegaafde kinderen gaat toch alles vanzelf? Hoe kunnen ze dan ook een leerprobleem hebben? Schattingen laten echter zien dat leerproblemen in het algemeen net zo vaak voorkomen bij hoogbegaafde kinderen als bij andere kinderen. Helaas blijft het, doordat deze kinderen vaak niet herkend worden, slechts bij schattingen. Problemen met het herkennen van deze kinderen kunnen doorgaans drie vormen aannemen: de hoogbegaafdheid compenseert het leerprobleem, het leerprobleem onderdrukt de hoogbegaafdheid of de hoogbegaafdheid en het leerprobleem maskeren elkaar, zoals in het voorbeeld van Bart (zie kader).
This item appears in the following Collection(s)
- Non RU Publications [15288]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.