Publication year
1999Number of pages
11 p.
Source
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 15, 2, (1999), pp. 124-134ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OE
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen
Journal title
Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken
Volume
vol. 15
Issue
iss. 2
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 124
Page end
p. 134
Subject
Inequality, cohesion and modernization; Ongelijkheid, cohesie en moderniseringAbstract
De discussie over 'overscholing' wordt gedomineerd door onderzoeksgegevens die betrekking hebben op formele opleidingskwalificaties. Deels is dit terecht, omdat aangenomen mag worden dat formele opleidingskwalificaties in belangrijke mate een afspiegeling vormen van het feitelijke productiviteits- of leervermogen van de beroepsbevolking, zoals de traditionele 'human-capitat'-theorie ons doet geloven. Ook kunnen formele opleidingskwalificaties door de vraagzijde van de arbeidsmarkt beschouwd worden als indicatoren voor andere belangrijk geachte eigenschappen, zoals de 'credential'-theorie (in haar verschillende varianten) stelt. Deels kunnen er ook vraagtekens gezet worden bij discussies over 'overscholing' alleen in termen van formele opleidingskwalificaties. Afgezien van de vraag in hoeverre formele opleidingskwalificaties en functieniveau op een vergelijkbare wijze gemeten kunnen worden, wijzen interpretatieverschillen bij de verklaring van geconstateerde 'overscholing' erop dat er bij een vergelijking tussen beschikbare en vereiste kwalificaties meer onder de horizon is dan alleen formele opleidingskwalificaties en op z'n minst dat de betekenis van formele opleidingskwalificaties niet eenduidig te bepalen is. In onderzoek zijn inmiddels allerlei extra-variabelen betrokken en als interfererend geduid in de relatie tussen opleidingsniveau en functieniveau, zoals werkervaring, post-initiele scholing en verschillende persoons- en achtergrondkenmerken.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227696]
- Faculty of Social Sciences [28533]
- Institute for Applied Social Sciences [1912]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.