Interactieve fictie in het voortgezet onderwijs: Games maken en schrijven
In
Mottart, A.; Vanhoren, S. (ed.), Dertigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands, pp. 237-242Annotation
HSN Conferentie Onderwijs Nederlands, 18-19 november 2016
Publication type
Article in monograph or in proceedings
Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
Mottart, A.
Vanhoren, S.
Organization
SW OZ BSI OLO
Languages used
Dutch (dut)
Book title
Mottart, A.; Vanhoren, S. (ed.), Dertigste Conferentie Het Schoolvak Nederlands
Page start
p. 237
Page end
p. 242
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Onderzoekers, ontwikkelaars en docenten Nederlands hebben een lessenserie opgezet voor het schrijven en programmeren van games voor Interactieve Fictie (IF). Het zelf schrijven van IF is een betekenisvolle en creatieve schrijfactiviteit: het levert een computerspel op dat door anderen daadwerkelijk gespeeld kan worden. In het project hebben leerlingen van twee VO scholen (2/3 VWO) eerst zelf een bestaande game gespeeld. Daarna hebben zij in teams eigen games gemaakt. Hiervoor hebben zij nagedacht over een spannend scenario met plotwendingen, zij hebben zich in moeten leven in het perspectief van de speler en nagedacht over variatie in taalgebruik en stijlmiddelen. Het schrijven van IF in een team vereist een hoge mate van samenwerking. Elke verandering heeft direct consequenties voor het hele verhaal. Onderling moeten de leerlingen de taken verdelen bij het schrijven en programmeren van de games. In deze presentatie gaan we in op de achtergronden van het project, de ervaringen met de uitvoering van de lessenserie en de opbrengsten voor docenten en leerlingen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243908]
- Faculty of Social Sciences [30014]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.