Evaluatie Giro Gelderland 2016
Publication year
2016Publisher
Nijmegen : Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, HAN Sport en Bewegen
ISBN
9789087070434
Number of pages
104 p.
Related links
Publication type
External research report
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ RSCR SOC
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Inequality, cohesion and modernization; Ongelijkheid, cohesie en moderniseringAbstract
Van donderdag 5 mei tot en met zondag 8 mei 2016 kleurde Gelderland roze vanwege de start van de Giro d'Italia in Gelderland. Niet eerder vond in Gelderland de start van een grote internationale wielerronde plaats. Naast de organisatie van de eerste drie etappes van de 99ste editie Giro d’Italia was de organisatie verantwoordelijk voor het activatieprogramma dat 99 dagen voorafgaand aan de start van de Giro d'Italia begon op 28 januari 2016. Het hoofddoel voor de projectorganisatie Giro Gelderland was het organiseren van een veilig en succesvol internationaal wielerevenement, met daarbij een attractief sideeventprogramma ter stimulering van maatschappelijke activiteiten. Ook moest het evenement leiden tot zo veel mogelijk exposure en naamsbekendheid, evenals een maximale economische bestedingsimpuls. Giro Gelderland trok in vier dagen tijd 482.500 dagbezoeken. Daarvan waren 126.500 additioneel voor Gelderland, oftewel van mensen van buiten Gelderland die speciaal voor de Girostart waren gekomen. Op de dag van de ploegenpresentatie in Apeldoorn waren 34.000 bezoekers aanwezig, waarvan een groot deel ook voor side-events. De eerste etappe (tijdrit) trok 114.500 bezoekers naar Apeldoorn en op de tweede en derde etappe kwamen in totaal respectievelijk 133.000 en 201.000 bezoekers af. De Girostart in Arnhem trok in totaal 61.000 bezoeken en Nijmegen 41.500. Ongeveer tweederde van alle bezoeken was van Gelderlanders en ongeveer een kwart kwam uit de rest van Nederland. De overige 42.500 bezoeken werden gemaakt door buitenlanders, voornamelijk Italianen, Belgen en Duitsers. Onder de bezoekers van Giro Gelderland waren relatief veel mannen, hoger opgeleiden en oudere bezoekers (gemiddelde leeftijd 46 jaar). Bezoekers gaven gemiddeld bijna 30 euro per persoon per dag uit. In met name Arnhem, maar ook in Apeldoorn lag dit gemiddelde hoger. In Arnhem werd relatief veel aan winkelen besteed. De bezoekers van Giro Gelderland waarderen het evenement gemiddeld met een 8,1, wat relatief hoog is in vergelijking met andere grote wielerevenementen. De start van de Giro d'Italia heeft gezorgd voor in totaal 8,4 miljoen extra bestedingen in de provincie Gelderland. Dit bedrag is als volgt opgebouwd. De bezoekers aan Giro Gelderland zorgden met 10,2 miljoen euro voor de grootste bestedingsimpuls. Giro-eigenaar RCS, de wielerteams en de media zorgden nog eens voor 1,5 miljoen extra bestedingen. De projectorganisatie had echter een negatieve netto economische impact van 3,3 miljoen euro, mede doordat een groot deel van de bestedingen buiten de provincie Gelderland belandden. Op het vlak van sportparticipatie kan gesteld worden dat deze niet aantoonbaar is veranderd door de komst van de Giro naar Gelderland. Giro Gelderland werd veelal bezocht met bestaande relaties en heeft er niet toe geleid dat op grote schaal nieuwe contacten zijn opgedaan of nieuwe vriendschappen zijn gesloten. Ook blijkt dat Giro Gelderland weinig invloed heeft gehad op de mate van trots op Gelderland. Wel lijkt een verband te bestaan tussen een bezoek aan de start van de Giro en het sociale vertrouwen op korte termijn. Er is sprake van een groot en toegenomen draagvlak onder Gelderlanders voor de Girostart en grote sportevenementen in het algemeen. Tussen de 30% (voor het evenement) en 40% (direct na het evenement) was zelfs bereid om te betalen voor het evenement. Daar staat wel tegenover dat 20-25% het onnodig vindt om de Giro en andere evenementen naar Gelderland te halen. De positieve immateriële waarde (plezier en geluk) van Giro Gelderland is ruim 6 miljoen euro voor de (volwassen) Gelderlanders en ruim 50 miljoen voor heel Nederland.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243984]
- Faculty of Social Sciences [30023]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.