EMDR-therapie voor posttraumatische-stressstoornis bij kinderen en adolescenten met een licht verstandelijke beperking: Een multiple baseline studie
Source
Dth-Kwartaalschrift voor Directieve Therapie en Hypnose, 36, 3, (2016), pp. 169-183ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Dth-Kwartaalschrift voor Directieve Therapie en Hypnose
Volume
vol. 36
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 169
Page end
p. 183
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Gemiddeld genomen ontwikkelt 16% van de kinderen die zijn blootgesteld aan een schokkende gebeurtenis daadwerkelijk PTSS (Alisic et al., 2014). PTSS heeft een nadelige invloed op hun emotionele, sociale en fysieke ontwikkeling, alsmede op de ontwikkeling van schoolse vaardigheden (Alisic, Jongmans, van Wesel, & Kleber, 2011). Herhaalde blootstelling aan schokkende gebeurtenissen is gerelateerd aan verschillende typen van psychopathologie, waarvan de sterkste samenhang is met angst- en stemmingsstoornissen (Copeland, Keeler, Angold, & Costello, 2007). Daarbij komt dat herhaalde blootstelling zorgt voor complexere problematiek op volwassen leeftijd (Cloitre et al., 2009). Tijdige behandeling van PTSS is derhalve van belang, gelet op het persoonlijk lijden en de kosten voor de samenleving (Priebe et al., 2009).
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [229289]
- Faculty of Social Sciences [28734]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.