Publication year
2016Author(s)
Publisher
Houten : Bohn Stafleu van Loghum
ISBN
9789036806152
In
IJzendoorn, M.H. van; Rosmalen, L. van (ed.), Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (3de ed.), pp. 293-303Publication type
Part of book or chapter of book
Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
IJzendoorn, M.H. van
Rosmalen, L. van
Organization
SW OZ BSI OLO
Languages used
Dutch (dut)
Book title
IJzendoorn, M.H. van; Rosmalen, L. van (ed.), Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (3de ed.)
Page start
p. 293
Page end
p. 303
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Lees- en spellingvaardigheid blijkt een belangrijke bijdrage te leveren aan een succesvolle integratie in de maatschappij. Al in de 19e eeuw startte het onderzoek naar de onderliggende mechanismen van het lees- en spellingproces. Uit vergelijkend onderzoek tussen talen en schriftsystemen is gebleken dat talen met een eenduidige relatie tussen letters en klanken het verwerven van lees- en spellingvaardigheid sterk vergemakkelijkt en tot minder lees- en spellingproblemen leidt. Finse kinderen leren om die reden gemakkelijker lezen en spellen dan Engelstalige kinderen. Hoewel er samenhang bestaat tussen de kennis over klanken en het gemak waarmee kinderen leren lezen en spellen, is dit niet de belangrijkste reden voor het ontstaan van lees- en spellingproblemen. Dat is de kwaliteit van het geboden onderwijs. Goed onderwijs kenmerkt zich door een leerkracht die kennis heeft van de geschreven taal, het proces van verwerving dat leerlingen doorlopen en een gestructureerde en systematische aanpak van de instructie.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243984]
- Faculty of Social Sciences [30023]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.