Interveniëren in opvoeding bij (ernstige) gedragsproblemen van kinderen en adolescenten
Publication year
2016Publisher
Houten : Bohn Stafleu van Loghum
ISBN
9789036806152
In
IJzendoorn, M.H. van; Rosmalen, L. van (ed.), Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (3de ed.), pp. 205-216Publication type
Part of book or chapter of book
Display more detailsDisplay less details
Editor(s)
IJzendoorn, M.H. van
Rosmalen, L. van
Organization
SW OZ BSI ON
Languages used
Dutch (dut)
Book title
IJzendoorn, M.H. van; Rosmalen, L. van (ed.), Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (3de ed.)
Page start
p. 205
Page end
p. 216
Subject
Social DevelopmentAbstract
Omdat gedragsproblemen van kinderen en adolescenten ernstige gevolgen kunnen hebben voor het kind zelf en de omgeving is het van groot belang tijdig in te grijpen. In dit hoofdstuk richten wij ons op twee typen interventies: oudertraining voor jongere kinderen en systemische behandeling voor adolescenten. Het idee achter beide typen interventies is dat de ouders de sleutel zijn tot verandering: het ingrijpen in opvoeding zou tot verandering in het gedrag van het kind moeten leiden. De resultaten van verschillende onderzoeken naar de effectiviteit van deze interventies laten zien dat het met deze interventies inderdaad lukt om verandering in de opvoeding te bewerkstelligen, wat vervolgens leidt tot vermindering van gedragsproblemen van kinderen en adolescenten. Daarbij gaat het met name om het verhogen van positieve aspecten van opvoeding (ouderlijke betrokkenhied, ouderlijk gevoel van competentie, grenzen stellen, toezicht houden) en niet zozeer om het verminderen van negatieve aspecten (hardvochtig straffen) in de opvoeding.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [243984]
- Faculty of Social Sciences [30023]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.