Publication year
2016Number of pages
15 p.
Source
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 55, 1-2, (2016), pp. 17-31ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume
vol. 55
Issue
iss. 1-2
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 17
Page end
p. 31
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Kinderen die niet of nauwelijks kunnen spreken en gebruik maken van een vorm van ondersteunde communicatie, zoals een elektronisch communicatieapparaat met spraakuitvoer, hebben specifieke ondersteuning nodig bij het leren lezen en spellen. Helaas zijn er weinig interventies of methoden om deze kinderen te helpen. Bovendien komen ook in deze doelgroep lees- en spellingsproblemen voor, zoals bijvoorbeeld problemen bij het aanleren van het alfabetisch principe. Ondanks meerdere jaren lees- en spellingsonderwijs, slaagde een 12-jarige jongen met meervoudige beperkingen die niet kan spreken er niet in om onbekende woorden te decoderen, terwijl hij woorden wel automatisch kon leren herkennen. In dit onderzoek is het effect geëvalueerd van een interventie, gebaseerd op de Non-verbal Reading Approach, het Whole-to-Part model en de methode 'Zo leer je kinderen lezen en spellen', bij deze jongen. De interventie leidde tot verbetering op alle afhankelijke variabelen, namelijk het correct decoderen van doelwoorden, het correct plaatsen van letters in de doelwoorden, het beheersen van klank-tekenkoppelingen, het correct horen van klanken in doelwoorden, het correct identificeren van doelwoorden en het decoderen van 12 generalisatiewoorden. De effecten bleven in stand in de follow-upmeting na 8 weken. De positieve resultaten die zijn behaald in dit onderzoek laten zien dat het via een gerichte interventie mogelijk is voor een kind dat niet of nauwelijks sprekend is om het alfabetisch principe aan te leren en decodeervaardig-heden te ontwikkelen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [245131]
- Faculty of Social Sciences [30338]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.