Source
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 54, 3, (2015), pp. 105-114ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OW PWO [owi]
SW OZ BSI OLO
Journal title
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume
vol. 54
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 105
Page end
p. 114
Subject
Learning and PlasticityAbstract
In deze studie is onderzocht of de executieve functies van kinderen met dyslexie verschilden van die van kinderen zonder dyslexie en of er samenhang is tussen de oordelen van ouders en leerkrachten over het executief functioneren van kinderen met en zonder dyslexie. De executieve functies zijn gemeten met de BRIEF vragenlijst voor ouders (486 kinderen met dyslexie en 483 kinderen zonder dyslexie) en leerkrachten (402 kinderen met dyslexie en 258 kinderen zonder dyslexie; Smidts & Huizinga, 2009). De resultaten van de vragenlijsten ingevuld door ouders en leerkrachten wezen uit dat kinderen met dyslexie meer problemen met de executieve functies vertoonden dan hun leeftijdgenoten. De oordelen van ouders en leerkrachten op de vragenlijsten vertoonden daarnaast redelijk goede overeenkomsten. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het verbeteren van de effectiviteit van de lees- en spellinginterventie voor kinderen met dyslexie, en op welke manier rekening gehouden kan worden met eventuele bijkomende cognitieve tekorten.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246764]
- Faculty of Social Sciences [30508]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.