'Los-bandig katholiek'. Een gevalstudie over morele opvoeding en bronnen van waarden bij leerkrachten in het katholieke basisonderwijs.
Publication year
2016Author(s)
Publisher
Gorinchem : Narratio
ISBN
9789052633022
Number of pages
284 p.
Annotation
Radboud Universiteit, 15 juni 2016
Promotores : Nissen, P.J.A., Hübenthal, C.H.
Publication type
Dissertation
Display more detailsDisplay less details
Organization
Werkplaats buitenpromovendi FFTR
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Center for Religion and Contemporary Society (CRCS)Abstract
'“Los-bandig katholiek”
Het katholiek primair basisonderwijs en de kerkelijke hiërarchie zijn niet langer vanzelfsprekend met elkaar verbonden. Dit roept de vraag op vanuit welke bronnen van waarden leerkrachten bezig zijn met morele opvoeding (deugdenoverdracht) en met welke spirituele praktijken zij hun waarden voeden.
Daarvoor zijn er in schooljaar 2011-2012 tachtig leerkrachten geïnterviewd, allen werkzaam binnen één stichting voor katholiek basisonderwijs. De interviews wijzen uit dat, uitgaande van de hoofdbron van waarden, veertien leerkrachten uit bronnen op confessionele grondslag putten, achttien leerkrachten uit bronnen op seculiere grondslag en 48 uit bronnen op ongebonden spirituele grondslag. Dit maakt duidelijk dat de leerkrachten, net als de leerlingen, steeds minder religieus gesocialiseerd zijn en op afstand van het kerkelijk gebeuren staan. Dit betekent dat de geleefde identiteit van de school niet langer hetzelfde is als de formele identiteit van de school en dat vraagt om een andere aanpak.
---------------------------------------------------------------------------------
Loosening ties yet still connected
Schools for Catholic primary education do no longer naturelly feel connected with a hierarchical churchsystem. This leads to the question: what are the sources of values from which the teachers morally guide their pupils and which spiritual practices feed those values?
In schoolyear 2011/12 I interviewed 80 teachers, all of them working within the same institute for Catholic primary education. The interviews make clear that 14 teachers mainly draw from sources based on religion, 18 teachers mainly draw from secular based sources, and 48 teachers mainly draw from sources with an unaffiliated spiritual basis. This shows that teachers, just like pupils, are increasingly less religiously socialized and maintain a distance from church life. This means that the everyday identity oft he school no longer matches the formal identity of the school, and this requires a different approach.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [242524]
- Dissertations [13651]
- Electronic publications [129515]
- Faculty of Philosophy, Theology and Religious Studies [11524]
- Open Access publications [104137]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.