Publication year
2015Number of pages
4 p.
Source
De Wereld van het Jonge Kind, 43, 3, (2015), pp. 16-19ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
De Wereld van het Jonge Kind
Volume
vol. 43
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 16
Page end
p. 19
Subject
Learning and PlasticityAbstract
De wereld al onderzoekend ontdekken, dat is een natuurlijke houding bij kleuters. Vanwege deze natuurlijke drijfveer is de kleuterleeftijd ideaal om aandacht te besteden aan onderzoekend leren. Hierbij is wel ondersteuning van de leerkracht nodig. Hoe dat eruit kan zien beschrijven de auteurs in dit artikel aan de hand van onderzoek naar het wetenschappelijk denken van kleuters. Eerst wordt ingegaan op enkele 21st century skills. Kleuters blijken verrassend goed in staat tot het doen van onderzoek en zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in een vraag als 'Waarom gaat de zon onder?'. In een van de onderzoeken van de auteurs werd kinderen gevraagd om een experiment uit te voeren waarbij ze steeds een, twee, drie of vier variabelen mochten wijzigen. Alle kinderen konden een experiment met twee variabelen uitvoeren. Sommigen zelfs met drie variabelen. Uit een ander onderzoek bleek dat kinderen uit bewijs een conclusie en een suggestie konden afleiden. Een inconclusie (als het bewijs tegenstrijdig is) bleek nog een brug te ver. Vervolgens worden de implicaties van beide onderzoeken voor de praktijk besproken aan de hand van de cyclus voor Leren Onderzoekend en Ontwerpend Leren (LOOL) van Van Graft & Kemmers (2007).
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [244228]
- Faculty of Social Sciences [30034]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.