Publication year
2015Publisher
Meppel : Boom
ISBN
9789089536495
Number of pages
256 p.
Publication type
Book (monograph)
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ DCC CO
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Action, intention, and motor control; DI-BCB_DCC_Theme 2: Perception, Action and ControlAbstract
Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPad-scholen, massive open online courses (MOOCS) - de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens.
Neurowetenschappers Van der Helden en Bekkering schetsen op toegankelijke en vaak vermakelijke wijze belangrijke inzichten ten aanzien van de lerende mens, beginnend bij Aristoteles en Nietzsche en eindigend bij de meest recente neurowetenschappelijke onderzoeken. De auteurs laten zien hoe het brein leert en hoe belangrijk menselijke autonomie en sociale verbondenheid zijn voor optimaal leren. Zij bieden handreikingen voor de educatieve praktijk op het gebied van taal en rekenen, maar ook voor de grote rol van sociale interactie daarin. Daarnaast zal een goed begrip van de gevolgen van belonen en straffen docenten en ouders helpen bij hun uitdagende taak. De sleutel tot beter onderwijs ligt volgens de auteurs in het optimaal aansluiten bij de individuele verschillen en het creëren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.
'Een belangrijk boek waarin, naast de werking van de hersenen de sociale context voor het leren benadrukt wordt. Een boek naar mijn hart!’ - Eveline Crone, auteur van Het puberende brein
'Als er éėn kenmerk is dat de mens bijzonder maakt is het zijn vermogen tot leren en zich aan veranderende omstandigheden aan te passen. Dit leervermogen is verankerd in het menselijk brein. De lerende mens laat zien hoe de toenemende kennis over de organisatie van de hersenen praktische handreikingen biedt voor iedereen die leert en onderwijst.' - Peter Hagoort, hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246515]
- Faculty of Social Sciences [30494]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.