Fulltext:
145047.pdf
Embargo:
until further notice
Size:
173.1Kb
Format:
PDF
Description:
Publisher’s version
Publication year
2015Number of pages
7 p.
Source
TSG. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, 93, 6, (2015), pp. 234-240ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
Bestuurskunde t/m 2019
Journal title
TSG. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen
Volume
vol. 93
Issue
iss. 6
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 234
Page end
p. 240
Subject
Distributional Conflicts in a Globalizing World: Consequences for State-Market-Civil Society ArrangementsAbstract
In dit artikel staat de vraag centraal hoe draagvlak onder stakeholders voor integrale actie voor gezondheid tot stand komt. Daartoe hebben we in samenwerking met de provincie Noord-Brabant een responsieve evaluatie opgezet waarin 32 gemeentelijke ambtenaren van verschillende beleidsterreinen bevraagd zijn op hun percepties van een Gezonde Stad, en hun ervaringen met het agenderen van integrale actie. Percepties van een Gezonde Stad leveren een beeld op van een duurzame stad met een gezond vestigingsklimaat voor talentvolle ondernemers en werknemers, die in de openbare ruimte ontmoetingen faciliteert tussen verschillende sociale groepen, en bewegen en sporten aantrekkelijk maakt. Ondanks raakvlakken onderhouden de ambtelijke stakeholders geen beleidsmatige relaties met de gezondheidssector. Bij het agenderen van integrale initiatieven hebben ambtenaren vooral geleerd van wat er niet werkt: een activistische benadering, het uitsluitend vertrouwen op wetenschappelijke ‘bewijs’ of op de morele superioriteit van gezondheid. Een belangrijke agenderingsstrategie van ambtenaren bestaat uit het mobiliseren van externe invloedrijke actoren. Daarnaast lijkt de ontwikkeling van ‘lenigheid van geest’ van belang: de persoonlijke attitude om gegeven de institutionele kokers en verantwoordingsregels flexibel te kunnen opereren. Dat contrasteert met het top down concept van IGB. Een pragmatisch-flexibel concept als ‘adaptieve integrale actie’ lijkt ons voorlopig een beter passend concept voor de analyse en versterking van gezondheidsbevordering en bescherming.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The importance of flexible mindset. Setting the agenda for integrated action on a Healthy City.
In this article we question how support among stakeholders for integrated action on health is built and maintained. In collaboration with health policy advisors at the province of North-Brabant and an independent professional dialogue facilitator we set up a responsive evaluation among 32 municipal policy officers from different policy domains, addressing their perceptions of a Healthy City and their experiences in agendasetting of integrated action in general. Perceptions consist of a ‘sustainable’ city with a ‘healthy climate for settlement of talented entrepreneurs and skilled labour force’, which facilitates ‘interactions between different social groups’, and attracts citizens to ‘engage in physical exercise and sports’. Despite the overlap in perceptions, policy officers do not maintain structural relationships with the health policy officer nor health services. Policy officers involved in integrated action on other topics have mostly learned from experience that which did not work: an activitst approach, relying solely on scientific evidence, or on the moral superiority of health over other policy topics. An important agendasetting strategy familiar to all policy officers consists of mobilising external influential actors. Furthermore, it seems crucial to develop a flexible mindset: the personal attitude and capacity –given the institutional pillarisation of policy sectors and accountability regimes– to operate in an adaptive and supportive manner. This contrasts with the top down concept of integrated health policy. The pragmatic and flexible concept of adaptive integrated action seems to be a more suitable concept for analysing and strengthening integrated health-related action. Keywords: responsive evaluation, integrated action, province North Brabant, Healthy City
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [246764]
- Electronic publications [134241]
- Nijmegen School of Management [18844]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.