Bestendiging door Vernieuwing. Over functies en Structuren voor Innovatie
Publication year
1999Source
M & O: Tijdschrift voor Management en Organisatie, 53, 4, (1999), pp. 147-162ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Innovatiemanagement - t/m 2007
Journal title
M & O: Tijdschrift voor Management en Organisatie
Volume
vol. 53
Issue
iss. 4
Page start
p. 147
Page end
p. 162
Subject
Creatieve ondernemingAbstract
Meestal wordt innovatie van bedrijven beschouwd als verandering en vernieuwing, liefst verbetering van het bestaande. Deze manier van denken en spreken over innovatie is eenzijdig. Ze benadrukt slechts één kant van
het innoveren, namelijk de verandering. Iedere innovatie of vernieuwing is echter tegelijkertijd, zelfs op de eerste plaats, bestendiging, vereeuwiging. Dat zegt het woord vernieuwing zelf. Er is ‘iets’ blijvends, een gelijkblijvend ‘iets’ dat wordt vernieuwd. Iedere innovatie in bedrijven heeft in dit opzicht een paradoxaal karakter. Innoveren is het bestendigen van een bedrijf – een zich op de productie van iets vastleggend, georganiseerd sociaal systeem – door de verandering van doelen, strategieën, mensen, machines, wijzen van samenwerken, technologieën etc. Innoveren is het in de tijd beperken van inhouden en procedures om tot een bestendiging van het bedrijf te komen.
In dit artikel staan functies en structuren die nodig zijn voor het bestendigen van een bedrijf als een doelformulerend en doelrealiserend innovatief systeem centraal.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [229134]
- Electronic publications [111496]
- Nijmegen School of Management [17958]
- Open Access publications [80317]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.