De oorzaak van de crisis, dat zijn de anderen
Source
Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 115, 3, (2015), pp. 28-30ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Economie
Economische theorie en economisch beleid
Journal title
Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs
Volume
vol. 115
Issue
iss. 3
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 28
Page end
p. 30
Subject
Distributional Conflicts in a Globalizing World: Consequences for State-Market-Civil Society ArrangementsAbstract
Het zijn de mensen om ons heen die ons bewust maken van onszelf en ons gedrag. Dankzij een ander weten we wie we zijn. In het algemeen hechten mensen nogal wat waarde aan het vergelijken van hun eigen gedrag met dat van anderen. Hierop wordt handig ingespeeld, bijvoorbeeld door hotels die het hergebruik van handdoeken door hun gasten willen stimuleren. Zij hangen normaliter bordjes in de hotelbadkamer, met daarop teksten zoals: "Denk aan het milieu en gebruik uw handdoek nog een keer". Het aan deze boodschap toevoegen van informatie over medegasten die hun handdoek ook daadwerkelijk hergebruikt hebben, blijkt een extra prikkel voor een individuele hotelgast om eveneens dit gedrag te vertonen en daarmee de uitgezonden boodschap op te volgen (Fairley, Stallen, & Sent, 2013). Onderliggend aan onze schijnbaar individuele beslissingen, spelen sociale normen en kuddegedrag dus een niet onbelangrijke rol.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [232231]
- Electronic publications [115432]
- Nijmegen School of Management [18286]
- Open Access publications [82734]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.