Effecten van milieudifferentiatie in de basistarieven kilometerprijs
Source
Tijdschrift voor Vervoerswetenschap, 46, 1, (2010), pp. 25-31ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Methoden
Journal title
Tijdschrift voor Vervoerswetenschap
Volume
vol. 46
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 25
Page end
p. 31
Subject
Shaping and Changing of Places and SpacesAbstract
De Nederlandse overheid heeft vergevorderde plannen ontwikkeld voor Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarbij worden aankoop- en jaarlijkse bezitsbelastingen afgeschaft en een heffing per gereden kilometer geïntroduceerd. Deze ‘kilometerprijs’ wordt nationaal ingevoerd op alle wegen. De prijs bestaat uit een basistarief met differentiatie naar de milieukenmerken van de auto. Daarnaast wordt een spitstarief op bepaalde filegevoelige locaties geïntroduceerd. In het paper worden de effecten van het basistarief op het autopark, het autogebruik en de emissies beschreven. Het dynamische automarktmodel Dynamo versie 2.1 is gebruikt om de effecten te bepalen. Het paper laat zien dat op langere termijn het autobezit met 2% zal groeien en het totaal aantal autokilometers met 12-13% zal dalen als gevolg van invoering van het basistarief. Daarnaast zijn de effecten op het autopark alsmede op vervuiling aanzienlijk.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [232165]
- Electronic publications [115400]
- Nijmegen School of Management [18283]
- Open Access publications [82697]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.