De balanced scorecard in Nederland
Source
Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie, 80, 7/8, (2006), pp. 358-371ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Business Economics
Journal title
Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie
Volume
vol. 80
Issue
iss. 7/8
Page start
p. 358
Page end
p. 371
Subject
NON-RU research; Onderzoek niet-RUAbstract
De Balanced Scorecard (BSC) van Kaplan en Norton kan gezien worden als een (accounting) managementinnovatie. Het is bekend uit de literatuur dat de diffusie en adoptie van dergelijke innovaties volgens bepaalde wetmatigheden verlopen. Zo vertoont het verloop van het diffusieproces vaak een S-curve en zijn er diverse motieven (effi cient choice, forced selection, fashion en fads) voor adoptie van een innovatie bekend. Dit artikel beschrijft empirisch onderzoek naar de diffusie en adoptie van de BSC in Nederland op basis van een schriftelijke enquête onder controllers. Er wordt aangetoond dat de adoptie van de BSC in Nederland volgens de S-curve verloopt en dat vanaf 2004 het aantal adopties relatief minder is dan in de jaren daarvoor. Verder blijken effi cient choice en forced selection motieven doorslaggevend in de begin- en groeifase van het adoptieproces, terwijl later ook fashion motieven een rol lijken te gaan spelen.
This item appears in the following Collection(s)
- Non RU Publications [14996]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.