Determinanten van milieuverslaggeving
Source
Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie, 88, 4, (2014), pp. 127-133ISSN
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
Business Economics
Journal title
Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie
Volume
vol. 88
Issue
iss. 4
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 127
Page end
p. 133
Subject
Responsible OrganizationAbstract
In deze studie wordt voor Nederlandse beurs- en niet-beursgenoteerde
bedrijven onderzocht welke factoren de variëteit aan milieu-informatie in
duurzaamheidsverslagen verklaren. De resultaten tonen dat zowel bedrijven met
grotere hoeveelheden CO2-uitstoot (meer vervuilende bedrijven) als bedrijven
waarbij het duurzaamheidsverslag extern is geverifieerd meer milieu-informatie
publiceren, waaronder meer informatie die als objectief en controleerbaar wordt
beschouwd. De resultaten tonen ook dat grotere en beursgenoteerde bedrijven
meer milieu-informatie openbaar maken. Daarnaast geldt voor nagenoeg alle bedrijven
dat ze op een milieu-index die is gebaseerd op de richtlijnen van de Global
Reporting Initiative (GRI) minder publiceren dan 50% van de maximale score. De
bevindingen impliceren dat legitimiteit een belangrijke rol speelt in de keuze van
bedrijven voor de omvang en de inhoud van de milieu-verslaggeving. Verder indiceren
de resultaten een behoefte aan meer regulering van milieurapportages en
controle hierop.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [234109]
- Electronic publications [116863]
- Nijmegen School of Management [18202]
- Open Access publications [83945]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.