Journal title:
|
Tijdschrift voor Remedial Teaching
|
Abstract:
|
De behandeling van dyslexie raakt gelukkig steeds meer ingebed in een kader van vroege signalering en behandeling. In het Protocol Leesproblemen en Dyslexie dat op initiatief van de overheid is ontwikkeld en naar alle basisscholen is gestuurd, is een herfstsignalering opgenomen. Hiermee kunnen leerlingen met leesproblemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Verder bevat het protocol aanwijzingen voor intensieve remediëring door de school. Als in april groep 3 blijkt dat die remediëring onvoldoende effect heeft, is een dyslexieonderzoek nodig. Blijkt een kind dyslectisch te zijn, dan dient het gespecialiseerde remedial teaching te krijgen vanaf het begin van groep 4. De remedial teacher kan verbonden zijn aan de school van het kind, een eigen praktijk hebben of werkzaam zijn bij een instituut dat gespecialiseerd is in dyslexie. In elk van deze drie situaties kan Toch Nog Leren Lezen (TNLL) worden toegepast. In dit artikel beschrijven we een onderzoek naar de effectiviteit van deze methode. Ook geven we een karakteristiek van deze methode en noemen we enkele eisen die het aan de gebruiker stelt. Tevens vermelden we welke verandering naar aanleiding van dit onderzoek en praktijkervaringen is en wordt aangebracht.
|