Publication year
2007Author(s)
Source
Tijdschrift voor Remedial Teaching, 15, 3, (2007), pp. 19-24ISSN
Related links
Publication type
Article / Letter to editor

Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Tijdschrift voor Remedial Teaching
Volume
vol. 15
Issue
iss. 3
Page start
p. 19
Page end
p. 24
Subject
Learning and PlasticityAbstract
In dit artikel wordt een nieuwe toets gepresenteerd die bedoeld is om bij basisschoolleerlingen de kwaliteit van de technische leesvaardigheid te bepalen, de leestechniek die in staat stelt van geschreven woorden te achterhalen hoe zij klinken en wat hun betekenis is. De toets kan klassikaal worden afgenomen, wat een groot voordeel is ten opzichte van de individueel af te nemen hardopleestoetsen.
Ter inleiding vertel ik over de ontstaansgeschiedenis van de toets en de redenen om er geen hardopleestoets van te maken. Vervolgens vertel ik hoe de toets er uitziet en of hij de eigenschappen heeft die een toets voor dit doel moet hebben. Tenslotte presenteer ik de uitkomsten van een (beperkt) onderzoek waarin werd vastgesteld welke toetsvorm de beste ‘voorspeller’ is van tekstbegrip, de Doorstreepleestoets of het hardop lezen van dezelfde woorden.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [227088]
- Faculty of Social Sciences [28483]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.