Publication year
2010Publisher
Nijmegen : Radboud Universiteit
Series
Pedagogische kwaliteit ; 78
ISBN
9789079960033
Number of pages
60 p.
Publication type
External research report
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ RSCR SOC
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Pedagogische kwaliteit; Inequality, cohesion and modernization; Ongelijkheid, cohesie en moderniseringAbstract
De Federatie Christelijk BVE heeft in het kader van het Kortlopend Onderwijsonderzoek een project aangevraagd dat zich richt op de verantwoording van waardegericht onderwijs in het kader van de kerntaken van burgerschapsvorming in de BVE sector. Meer specifiek heeft het project betrekking op de twee door de Federatie toegevoegde kerntaken van ‘zingeving’ en ‘dialoog’ en de bijdrage die het onderwijs daaraan kan leveren. De Federatie wil in het kader van de ‘educational governance’ benadering recht doen aan het eigen karakter van waardegericht of waardegestuurd onderwijs. De Federatie acht het belangrijk om bij de burgerschapsvorming een herkenbare relatie te leggen met de eigen missie van de school omdat hierin de specifieke waarden en inspiratiebronnen tot uitdrukking komen die richtinggevend behoren te zijn voor de betreffende waardegerichte activiteiten van de school. In dit verband is er behoefte ontstaan aan een instrumentarium dat inzicht geeft in en aansluit bij de denk- en belevingswereld, de doelstellingen en dagelijkse bekommernissen van leerkrachten op dit gebied. Het moet ook inzicht geven in wat de fundamentele of achterliggende uitgangspunten zijn bij hun dagelijkse inspanningen. Op basis van gehouden diepteinterviews, een uitvoerige literatuurstudie en kennisname van eerder onderzoek en ethische reflectie over ‘accountability’ in de onderwijssfeer is een instrumentarium ontwikkeld waarmee scholen zelf in kaart kunnen brengen op welke wijze zij invulling willen c.q. kunnen geven aan het waardegestuurd werken in hun organisatie. Met behulp van dit instrument is het mogelijk om vanuit de eigen missie ‘schooleigen kwaliteiten’ in kaart te brengen en te verantwoorden.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [248274]
- Faculty of Social Sciences [30734]
Upload full text
Use your RU or RadboudUMC credentials to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.