Leraren en ouderbetrokkenheid: Een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen
Publication year
2013Publisher
Nijmegen : Radboud University
Number of pages
84 p.
Publication type
External research report
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Radboud Docenten Academie (RDA)
Former Organization
Instituut voor Leraar en School (ILS)
Languages used
Dutch (dut)
Subject
The professional development of teachers; Learning and Plasticity; De professionele ontwikkeling van lerarenAbstract
Het beeld dat een goede samenwerking tussen ouders en school de leerprestaties van leerlingen ten goede komt en kan bijdragen aan het verminderen van ongelijke kansen in het onderwijs is wijdverbreid. Die overtuiging heeft er mede toe geleid dat er in het onderwijsbeleid op wordt aangedrongen dat scholen en leraren de positieve effecten van ouderbetrokkenheid benutten door te investeren in de relatie met de ouders. Ondanks het feit dat velen de overtuiging delen dat ouderbetrokkenheid inderdaad effectief is, is de relatie tussen de betrokkenheid van ouders bij de school en de prestaties van de leerlingen allerminst eenduidig. Kennis van effectief gebleken vormen van ouderbetrokkenheid kan er toe leiden om van de kant van school en leraren interventies te plegen die de ouderbetrokkenheid helpen bevorderen.
Het doel van deze reviewstudie is tweeledig. Ten eerste brengen we in beeld wat de actuele stand van zaken is van onderzoek naar de mate waarin uiteenlopende vormen van ouderbetrokkenheid effect hebben op de ontwikkeling van leerlingen. Ten tweede beschrijven we empirisch onderzoek naar de bijdrage die leraren kunnen leveren aan de betrokkenheid van ouders bij de school en het leerproces van hun kinderen.
Voor deze reviewstudie zijn 111 studies naar de effecten van ouderbetrokkenheid op de prestaties en de motivatie, het welbevinden en de zelfwaardering van leerlingen van verschillende leeftijden geïnventariseerd. Daarnaast worden 54 empirische studies besproken naar de rol die leraren spelen bij de betrokkenheid van ouders.
Uit deze reviewstudie blijkt dat voor leerlingen van alle leeftijden de betrokkenheid van ouders thuis de belangrijkste bijdrage levert aan hun ontwikkeling. Aanzienlijk minder groot is de bijdrage van de betrokkenheid op school en het contact tussen ouders en leraren. Ook blijkt dat leraren in staat zijn om een bijdrage te leveren aan de betrokkenheid van ouders, mits zij over positieve attituden beschikken en over het vermogen om ouders concrete en praktisch bruikbare adviezen te geven en hen te respecteren in de rol die ouders zichzelf toedichten bij het leren van hun kinderen. Deze studie wordt afgesloten met praktische aanbevelingen om de responsiviteit van de leraar te vergroten en met suggesties voor verder onderzoek naar de rol van leraren bij de betrokkenheid van ouders.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [238441]
- Electronic publications [122533]
- Faculty of Social Sciences [29483]
- Open Access publications [97528]
- Radboud Graduate School of Education [1940]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.