Key words:
|
Onderwijs jeugdzorg 2011-02 tot 2011-05 |
Organization:
|
ITS Onderwijs: Organisatie en Beleidsevaluatie |
Abstract:
|
Als de jongere binnen een justitiële jeugdinrichting (JJI) of gesloten jeugdzorg (GJZ) leerplichtig is, dan volgt hij/zij onderwijs binnen de inrichting. Het onderwijs wordt verzorgd door een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor jeugdigen met ernstige gedragsproblemen (VSO-ZMOK) verbonden aan een Regionaal expertisecentrum (REC) in de regio. Om de belangen van het onderwijs voor jongeren JJI’s en in de gesloten jeugdzorg en hun instellingen te behartigen is er een Taakgroep onderwijs in gesloten jeugdinrichtingen. Zij zorgen voor de onderlinge afstemming tussen scholen, bewaken dat de kwaliteit van het onderwijs structureel op niveau blijft en sturen waar nodig op verbetering aan.
De centrale vraag voor dit onderzoek luidt:
Welke informatie krijgen scholen in justitiële jeugdinrichtingen en scholen in instellingen voor Jeugdzorg-Plus over instromende jongeren en welke activiteiten ondernemen de scholen zelf om informatie te verzamelen die nodig is voor het vaststellen van het onderwijsaanbod?
|
Audience(s):
|
Science of law Social sciences |