Subject:
|
Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen |
Organization:
|
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen |
Abstract:
|
Het maakt voor de prestaties, houding en het gedrag van leerlingen in het basisonderwijs niets uit of ze les krijgen van een man of van een vrouw. Dat blijkt uit onderzoek van het Nijmeegse instituut ITS in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Aanleiding voor het rapport is de toenemende twijfel over de effecten van de feminisering van het basisonderwijs. Jongens zouden bijvoorbeeld onvoldoende rolmodellen hebben op de basisschool. Uit een enquête van Het Onderwijsblad bleek dat
driekwart van het personeel in het basisonderwijs de feminisering als een probleem ziet. Volgens
het ITS zijn er wel verschillen in prestaties en gedrag van leerlingen, maar zijn die op geen enkele manier te herleiden tot het geslacht van hun leerkrachten. Toch vindt minister Van der Hoeven dat er aandacht moet zijn voor de man/vrouwverhouding bij het onderwijspersoneel, uit het oogpunt van
een evenwichtige personeelsopbouw.
|