Subject:
|
Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen |
Organization:
|
ITS Instituut Toegepaste Sociale Wetenschappen |
Abstract:
|
In het beleid gericht op de integratie van immigranten staat de Nederlandse taal centraal. Een goede
beheersing van het Nederlands wordt als een absolute voorwaarde gezien om op volwaardige wijze in
de Nederlandse samenleving te kunnen participeren. In deze bijdrage wordt de beheersing en het
gebruik van het Nederlands in immigrantengezinnen onderzocht. In totaal is informatie van 16.500
Antilliaanse, Surinaamse, Turkse en Marokkaanse ouders uit het PRIMA-onderzoek geanalyseerd. Om
zicht te krijgen op eventuele ontwikkelingen zijn de gegevens van vijf cohorten uit de periode 1995-
2003 vergeleken. Ter verklaring van verschillen in beheersing en gebruik van het Nederlands is
aangesloten bij theoretische noties rond sociaal, cultureel en linguïstisch kapitaal. De belangrijkste
conclusie is dat vooral de talige situatie van Turken niet gunstig is en dat er daarin ook weinig
vooruitgang bestaat. Voor de verklaring van verschillen in de beheersing van het Nederlands is het
opleidingsniveau de belangrijkste factor, voor het gebruik van het Nederlands of er sprake is van een
gemengd huwelijk. Opvallende punten zijn verder het ontbreken van relevante samenhangen tussen
taalbeheersing en taalkeuze en het hebben van een baan, de ongunstiger positie van Turken ten
opzichte van die van Marokkanen, en binnen deze twee groepen de achterstand van vrouwen.
|